The Competitiveness of Egyptian Marjoram in The Most Important Global Markets

Document Type : Original Article

Authors

1 Department of Agricultural Economics, Faculty of Agriculture, South Valley University, Qena, Egypt.

2 Agricultural Economics Research Institute, Agricultural Research Center, Giza, Egypt.

Abstract

The export system of medicinal and aromatic plants in Egypt faces several challenges, including the lack of necessary information that assists decision-making by producers, traders, and exporters. this has resulted in many crops, including the recent decline of the mint crop, encountering export problems, leading to fluctuations and instability in cultivated areas, total production, and exported quantities, resulting in a decrease in the important export quantity of this crop.
The research aims to identify the competitive position of the mint crop in the global market through studying a set of objectives: to examine the current situation of Egypt’s exports of bardagosh and estimate the competitiveness indicators bardagosh in its most important external markets
Rrecommendations

There is a necessity to expand the cultivation of the mint crop in new lands and to study the market capacities of different countries and the specifications desired by consumers in export markets. this is to produce varieties that meet the preferences of consumers in those markets for Egyptian mint.
Advertising and promoting Egyptian medicinal and aromatic products in general, and mint products specifically, in foreign markets, and opening up new markets while considering the differences in consumer tastes from one country to another to create demand for Egyptian products.
Encouraging projects based on extracting active ingredients from the mint crop.

Keywords

Main Subjects


Article Title [العربیة]

القدرة التنافسية للبردقوش المصري في أهم الأسواق العالمية

Authors [العربیة]

  • محمود بغدادي الراوي أبو زيد 1
  • منتصر محمد محمود حمدون 1
  • طارق على أحمد عبد الله 2
  • الشيماء محمد فنجرى 1
1 قسم الاقتصاد الزراعي، كلية الزراعة، جامعة جنوب الوادي، قنا، مصر.
2 معهد بحوث الاقتصاد الزراعي، مركز البحوث الزراعية، الجيزة، مصر.
Abstract [العربیة]

أستهدف البحث دراسة المركز التنافسي لمحصول البردقوش خلال الفترة (2005-2021) في أهم الأسواق التصديرية، وتحليل هيكل صادرات مصر من محصول البردقوش. وقد تبين أن مصر تتمتع بميزة نسبية عالية لصادراتها من البردقوش بمتوسط بلغ حوالي 2.361 (ألف طن) خلال فترة الدراسة، الامر الذي يعنى أن هناك فرصة للتوسع وزيادة الصادرات المصرية من البردقوش للعالم، وبدراسة النصيب السوقي تبين أن مصر تحتل المرتبة الخامسة، حيث بلغ متوسط كمية الصادرات خلال فترة الدراسة حوالي 2075.2 (طن) تٌمثل حوالي 2.92% من متوسط صادرات العالم من البردقوش خلال متوسط الفترة (2017-2021). وقد تبين من تقدير مؤشر اختراق السوق للبردقوش المصري أن السوق الألماني هو أكبر الأسواق التي يخترقها محصول البردقوش تليه أسواق الإمارات، السعودية، إسبانيا، هولندا، بلجيكا، فرنسا، المملكة المتحدة على الترتيب.
التوصيات
1- ضرورة التوسع في زراعة محصول البردقوش في الأراضي الجديدة، والعمل على دراسة السعات السوقية للدول المختلفة، والمواصفات التي يرغبها المستهلك في أسواق التصدير وذلك لإنتاج الأصناف التي تفي برغبات المستهلكين في تلك الأسواق.
2- الدعاية والإعلان والترويج للمنتجات الطبية والعطرية المصرية بصفة عامة ومنتجات البردقوش بصفه خاصه في الأسواق الخارجية، وفتح أسواق جديدة مع مراعاة اختلافات أذواق المستهلك من بلد الى أخر لخلق طلب على المنتج المصري.
3- تشجيع المشروعات القائمة على استخلاص المواد الفعالة من محصول البردقوش، حيث يتم تصدير هذا المحصول في صورة خام وبالتالي لو تم تحويلها لمنتجات مصنعة أو وسيطة ستكون قيمتها أكبر بكثير.

Keywords [العربیة]

  • معامل عدم الاستقرار
  • الميزة النسبية الظاهرية
  • النصيب السوقي
  • السعر النسبي