Effect of Foliar Spraying of Calcium and Boron Nano-fertilizers on Growth and Fruiting of Certain Pomegranate Cultivars

Document Type : Original Article

Authors

1 Department of Pomology, Faculty of Agriculture, Assiut University, Egypt

2 Horticulture Research Institute, Agriculture Research Center, Giza, Egypt

Abstract

Little is known about the effect of foliar nano-nutrients application on pomegranate trees. The experiment was split-plot arranged in a randomized complete block design on some pomegranate cultivars grown at the Experimental Orchard, Faculty of Agriculture, Assiut University, Egypt during three successive season of 2018, 2019 and 2020. The research was to study response of some pomegranate cultivars to foliar spraying with nano-boron and nano-calcium. All the tested applications significantly increased the growth of trees as well as significantly improved the yield and fruit quality and reduced the fruit cracking percentage. Spraying nano-boron plus nano-calcium gave the highest values of growth traits, yield and fruit quality. No significantly differences on all studied traits due to spray nano-boron or nano-calcium singly or in combination. The highest growth traits and yield were recorded on Wonderful followed by Higazy cvs. On other hand, the best fruit quality was detected on Manfalouty pomegranate compared to other studied cultivars.
It is recommended to spray Manfalouty, Higazy and Wonderful pomegranate trees with nano-boron or nano-calcium individually or in combination three times to get high yield with good fruit quality.

Keywords

Main Subjects


Article Title [العربیة]

تأثير الرش الورقي للأسمدة النانومتریة للبورون والكالسیوم على نمو وإثمار بعض أصناف الرمان

Authors [العربیة]

  • عبد الفتاح مصطفى الصالحي 1
  • علاء عبد الجابر بدوي مسعود 1
  • فاطمة الزهراء محمد عبد الله جودة 1
  • وفاء توفيق سعيد 2
  • عماد عطا عبد المجيد 1
1 قسم الفاكهة، كلية الزراعة، جامعة أسيوط، مصر
2 معهد بحوث البساتين، مركز البحوث الزراعية، الجيزة، مصر
Abstract [العربیة]

أجريت هذه الدراسة بمزرعة كلية الزراعة – جامعة أسيوط – مصر خلال ثلاث مواسم 2018، 2019، 2020 بهدف دراسة تأثير رش الأسمدة النانومترية للبورون والكالسيوم على النمو الخضري والمحصول وخصائص الثمار لكل من أشجار الرمان المنفلوطي والحجازي والوندرفول. حيث صممت تجربة بنظام القطاعات المنشقة مرة واحدة في توزيع كامل العشوائية حيث مثلت الأصناف بالقطع الرئيسية ومعاملة الرش بالقطع الثانوية، حيث تضمنت التجربة ستة معاملات من نانو بورون 10 أو 20 جزء في المليون والنانو كالسيوم 1 أو 2% والنانو بورون 10 جزء في المليون +الكالسيوم 1% والرش بالماء للمقارنة
وقد أوضحت النتائج ما يلي
أدي الرش بالنانو بورون أو النانو كالسيوم سواء فردياً أو معاً إلي زيادة معنوية في صفات النمو الخضري والمحصول/ شجرة مع نقص معنوي في نسبة تشقق الثمار مقارنة بالرش بالماء معاملة المقارنة.
سجلت أعلي القيم من النمو الخضري أو المحصول وأقل القيم لتشقق الثمار نتيجة رش النانو بورون مع النانو كالسيوم في كل الأصناف تحت الدراسة.
لم تسجل فروق معنوية لصفات النمو الخضري أو المحصول أو تشقق الثمار نتيجة الرش الفردي أو المختلط من النانو بورون أو النانو كالسيوم.
سببت جميع المعاملات زيادة جوهرية في صفات الثمار من حيث وزن الثمار ونسبة اللب وحجم العصير وكذلك مكونات الثمار من المواد الصلبة الذائبة والسكريات وصبغة الانثوسيانين وفيتامين C مقارنة بالرش بالماء (معاملة المقارنة)، سجلت أعلي القياسات الخضرية أو وزن المحصول/شجرة وكذلك تشقق الثمار بالصنف الوندرفول ثم يليه الحجازي ثم المنفلوطي. بينما كانت أعلي القيم لصفات الثمار وقلة التشقق بالصنف المنفلوطي.
أظهرت معاملات التفاعل أن جميع المعاملات مع الصنف الوندرفول سجلت أعلي القيم للنمو الخضري والمحصول بينما سجلت أعلي القيم لصفات الثمار للصنف المنفلوطي.
من نتائج هذه الدراسة نوصي بأهمية رش النانو بورون أو النانو كالسيوم سواء بصورة فردية أو معاً ثلاث مرات خلال موسم النمو بداية من منتصف مايو ويونيو وأغسطس وذلك لتحسين النمو الخضري وإنتاج محصول عال ذو خصائص جيدة مع تقليل نسبة التشقق لثمار الرمان المنفلوطي – الحجازي والوندرفول.