Economic and Marketing Efficiency of Most Important Food Crops in Egypt

Document Type : Original Article

Abstract

This study aims mainly at identifying and determining the economic efficiency of eight food crops during the period 1987-2000. These crops are Wheat, Rice, Maize, Local Beans, Lentil, Onion, Potato, and Tomato. On the other hand, the study sheds lights on the marketing margins as well as marketing efficiency so that judging performance efficiency of production marketing activity of investigated crops. The Essential data used in the study were published and un- published data collected from Central Agency for Public Mobilization and Statistics (CAPMAS), Ministry of Agriculture and soil Reclamation. The methodology adopted in the study was condensed in some qualitative and quantitative economic analytic methods.
Many important outcomes resulted from the present study as follows;
1-     There are statistically significant differences between the annual and monthly     net annual yield and the annual and monthly annual return on each of the summer and winter crops studied.
2-     There is a statistically significant increase in the average cost of unit production for summer and winter crops during the study period.
3-     There is a statistically significant increase in both farm prices, wholesale prices and retail prices for the summer and winter crops studied.
There was a statistically significant increase in the marketing margins of both summer and winter crops, except for lentils from winter crops where the significance of the increase is statistically significant

Keywords

Main Subjects


Article Title [العربیة]

رؤیة تحلیلیة لمؤشرات الکفاءة الاقتصادیة والتسویقیة لأهم المحاصیل الغذائیة فى مصر

Abstract [العربیة]

تعتبر دراسة الکفاءة الإقتصادیة لإستخدام الموارد الإنتاجیة الزراعیة فی إنتاج المحاصیل المختلفة من الدراسات الهامة التی یمکن من خلالها التعرف علی مدی ما تحققه الوحدة المزرعیة من أرباح وذلک للعمل علی زیادتها، وبالمثل تعتبر الکفاءة التسویقیة من الدراسات الإقتصادیة الهامة والتی یتم بمقتضاها تحقیق الأهداف الرئیسیة للتسویق وبأقل تکالیف ممکنة، حیث أن درجة الکفاءة التی یتم بها النشاط التسویقی تأثر تأثیراً مباشراَ علی نصیب المنتج الزراعی من سعر المستهلک ومن ثم علی دخل هذا المنتج، کما أنها تؤثر علی مستوی معیشة المستهلکین. ومن هنا یتضح مدی الحاجة إلی دراسة تغیرات المستویات السعریة المختلفة وکذلک العلاقات السعریة بین مختلف هذه المستویات، والفروق التسویقیة التی تعتبر ضروریة للحکم علی کفاءة العملیات المختلفة فی المسلک التسویقی حیث یتأثر حساب الکفاءة التسویقیة بالإنتشار السعری بین سعر المنتج وسعر التجزئة وسعرالمستهلک والتکالیف الإنتاجیة، ویعد قیاس الکفاءة التسویقیة خطوة أولی نحو العمل علی تحسینها.
واختیر لإجراء هذا البحث ثمانیة من أهم المحاصیل الزراعیة الغذائیة الصیفیة والشتویة، وتتمثل المحاصیل الصیفیة فی کل من الأرز والذرة الشامیة والبطاطس والطماطم، أما المحاصیل الشتویة فهی القمح والفول البلدی والعدس والبصل، وذلک لأهمیتها فی المقتصد الزراعی المصری حیث مثلت المساحات المزروعة منها حوالی 95% من إجمالی المساحة المحصولیة فی مصر خلال متوسط فترة الدراسة 2000-2014، هذا إلی جانب أنها تعتبر من المکونات الرئیسیة للوجبة الغذائیة لسکان الریف والحضر علی حد سواء.

Keywords [العربیة]

  • الکفاءة
  • الاقتصادية والتسويقية