Application of Tissue Culture Technique Integrated with Thermotherapy, Plant Extracts and Fungal Culture Filtrates for Controlling Certain Potato Viruses

Document Type : Original Article

Abstract

Plant diseases caused by insect-transmitted viruses are among the most serious potato production problem. Alfalfa mosaic virus (AMV) and Potato virus Y (PVY) consider among the most common viruses greatly infecting potato crop in Assiut governorate and result in a serious losses in potato production as well as reduction of potato quality. Results revealed that using meristem culture technique alone was not sufficient to produce virus free potato plantlets, but when this technique integrated with thermotherapy it proved high efficiency to eradicate the viral agents.Also, aqueous plant extract of Barnoof (Pluchea discorodis) in the nutrient media used in meristem culture technique (Murashige and Skoog) could be useful to increase the efficiency of this technique to produce  virus free  plantlets.
Culture filtrates of Oyster mushroom Pleurotus ostreatus L. or entomopathogenic fungus  Ascosphaera apis  have an inhibitory effects against Alfalfa mosaic virus and  using these culture filtrates either separately or simultaneously resulted in significant reduction of local lesions produced in indicator plants Chenopodium  sp.

Keywords

Main Subjects


Article Title [العربیة]

تطبیق استعمال المعاملات الحراریة والمستخلصات النباتیة والراشحات الفطریة فی تنقیة زراعة الأنسجة لمقاومة بعض الأمراض الفیروسیة التی تصیب محصول البطاطس

Abstract [العربیة]

الأمراض النباتیة المتسببة عن طریق الفیروسات المنقولة بالحشرات تعتبر من أهم المشاکل المرضیة التی تواجه محصول البطاطس  فى محافظة أسیوط. من تلک الفیروسات یعتبر فیروس تبرقش البرسیم Alfalfa mosaic virus وفیروس البطاطس من النوع Potato virus Y  من أخطر الفیروسات التی تصیب محصول البطاطس فی محافظة أسیوط وتؤدی إلى خسائر کبیرة فی الإنتاج بالإضافة إلى انخفاض جودة المحصول.
هذه الدراسة تهدف إلى دراسة إمکانیة مقاومة عن تلک الأمراض الفیروسیة عن طریق تطبیق استعمال المعاملات الحراریة والمستخلصات النباتیة والراشحات الفطریة فی تقنیة زراعة الأنسجة.
أوضحت نتائج هذه الدراسة أن استخدام تقنیة زراعة الأنسجة بدون المعاملات الحراریة لم یؤدی إلى الحصول على نباتات خالیة من الفیروسات ولکن حین اقترنت هذه الوسیلة مع المعاملة الحراریة تم الحصول على نباتات خالیة من الفیروسات بنسبة 15%.
أوضحت الدراسة إن استخدام المستخلص النباتی لأوراق البارانوف فی البیئة المستخدمة فی زراعة الأنسجة له مردود ایجابی لزیادة أعداد النباتات الخالیة من الفیروسات. أوضحت هذه الدراسة أن استخدام هذه الدراسة أن استخدام مرشحات بعض الفطریات له تأثیر تثبیطی على الفیروسات التی تصیب محصول البطاطس وأدت إلى تقلیل أعداد البقع المحلیة الناشئة على النباتات الکاشفة. أوضحت هذه الدراسة أن استعمال المعاملات الحراریة وبعض المستخلصات النباتیة والمرشحات الفطریة یمکن أن یؤدی إلى زیادة کفاءة تقنیة زراعة الأنسجة فی مقاومة الأمراض الفیروسیة التی تصیب محصول البطاطس

Keywords [العربیة]

  • فيروس الفصفصة الفسيفساء
  • البطاطا فيروس Y
  • البطاطا