The Efficiency of Pedigree Line Selection in a Segregating Population (Sakha 3 × Giza 2) of Faba Bean (Vicia faba L.)

Document Type : Original Article

Authors

Agronomy Department, Faculty of Agriculture, Al-Azhar University, Assiut, Egypt

Abstract

A single faba bean (Vicia faba L.) population derived from the cross                Sakha 3 x Giza 2 was subjected to two cycles of pedigree line selection (PSM). Selection criteria included seed yield/ plant (SY/P), number of pods/ plant (NP/P), and seed index (SI). Analysis of variance revealed significant differences among families within the F3 and F4 generations for all studied traits, indicating successful selection progress. Notably, mean values for all traits, except days to flowering, increased from cycle 1 to cycle 2. Days to flowering exhibited the opposite trend, with a higher mean value observed in cycle 1. The expected gain from selection (EGS%) for SY/P in the F2 generation was 29.52 and increased in the F3 and F4 generations in values of 34.41 and 2.06, respectively. The realized gain from selection (RGS%) for SY/P in the F3 generation was 23.06, then decreased in successive generation which amounted to 9.56 in F4. Multiple promising faba bean genotypes were identified within Families 1, 2, 13, 56, and 60. These families exhibited superior performance in relative yield traits compared to the better parent, check variety, and bulk samples. Additionally, they displayed favorable values for most characters assessed. These findings suggest their significant potential for incorporation into breeding programs to enhance faba bean yield.

Keywords

Main Subjects


Article Title [العربیة]

كفاءة الانتخاب المنسب في عشيرة انعزالية من الفول البلدي (سخا 3 × جيزة 2)

Authors [العربیة]

  • بركات حسن أحمد
  • حاتم جودة صقر
جامعة الأزهر، كلية الزراعة، قسم المحاصيل، فرع اسيوط، مصر.
Abstract [العربیة]

أجرى هذا البحث في ثلاثة مواسم من2021/2022, 2022/2023, 2023/2024 في مزرعة تجارب كلية الزراعة- جامعة الازهر - فرع اسيوط وكانت المواد المستخدمة عبارة عن عشيرة قاعدية في الجيل الثاني ناتجة من التهجين بين صنفين من الفول البلدي وهي العشيرة (سخا 3 × جيزة 2) وكان الهدف من هذا البحث هو تقدير التقدم في الانتخاب ومعامل الاختلاف المظهري والوراثي.
أهم النتائج المتحصل عليها يمكن عرضها كالتالي
أظهر تحليل التباين وجود اختلافات عالية المعنوية بين العائلات المنتخبة لصفة محصول البذور للنبات (جم) في هذه العشيرة مما يدل على أن الانتخاب داخل العشيرة يكون فعالاً. كما أظهرت النتائج أن متوسط القيم في الدورة الانتخابية الثانية (الجيل الرابع) أعلى من المتوسطات في الدورة الانتخابية الأولى (الجيل الثالث) لجميع الصفات المدروسة ما عدا صفة الأيام حتى التزهير كان متوسط القيم في الدورة الانتخابية الأولى أعلى من الدورة الانتخابية الثانية. وكان التقدم المتوقع للانتخاب لصفة محصول البذور على النبات (جم) مرتفعا في الأجيال الثلاثة وكانت القيم 29.52 ،34.41 ،30.43 على الترتيب، بينما كانت هناك قيم ملحوظة من التقدم الفعلي لصفة محصول البذور على النبات في الجيلين الثالث والرابع وكانت القيم 23.06،9.56 على الترتيب. وقد أمكن الحصول في الجيل الرابع على أفضل العائلات وهي 1،2 ،13،56،60 في الصفات المدروسة وتفوقت هذه العائلات عن الصنف القياسي جيزة 402 والأب الأفضل سخا 3 والعينة المجمعة، ويمكن استغلال هذه العائلات في برامج التربية التي تستخدم في تحسين محصول الفول البلدي.

Keywords [العربیة]

  • GCV
  • Heritability
  • Pedigree selection
  • PCV
  • Vicia faba