Fishermen's behavior Concerning of Reducing Losses of fish from Lake Nasser

Document Type : Original Article

Author

Department of Human Development and Economics ،Faculty of Fish & Fisheries Technology، Aswan University

Abstract

The research aimed to identify fishermen's behavior level Concerning of Reducing Losses of fish from Lake Nasser in Aswan Governorate, fishermen's behavior level Concerning of Reducing Losses of fish as a dependent variable and its relationship with some fishermen's respondents distinguished characteristics as independent variable, also to identify the role of fishery extension Concerning of Reducing Losses from point of view of the respondents. Data were collected through a personal interview questionnaire from a systematic random sample amounted to 346 respondents, representing 11.5% of the total number of 3021 respondents, using the Cochran equation. Frequencies, percentages, weighted average, and Spearman's rank correlation coefficient were used to analyze data and show the results.
The results revealed that:
43.1% of respondents were found in the low level category of reducing Losses of fish. 55.5 % of respondents were found in the moderate (middle) level category of reducing Losses of fish, while only 1.3% of them were found in the high level category. Significant relationships at 0.01&0.05 were found between the respondent's behavior concerning of reducing losses of fish from the view of the respondents and some of their personal characteristics. The results showed that the most important role of fishery extension Concerning of reducing losses of fish is need to provide ice factories close to the fishing places, and to conduct seminars and training courses for fishermen.

Keywords

Main Subjects


Article Title [العربیة]

سلوك الصيادين المتعلق بالحد من الفاقد من أسماك بحيرة ناصر

Author [العربیة]

  • صلاح الدين فكري الساعي
قسم الاقتصاد والتنمية البشرية ، كلية تكنولوجيا المصايد والأسماك، جامعة أسوان
Abstract [العربیة]

استهدف البحث التعرف علي مستوي سلوك الصيادين المتعلق بالحد من الفاقد من أسماك بحيرة ناصر في محافظة أسوان، والتعرف على طبيعة العلاقة بين سلوك الصيادين المتعلق بالحد من الفاقد من الأسماك، وبين المتغيرات المستقلة المدروسة، وكذلك التعرف علي دورالإرشاد السمكي المتعلق بالحد من الفاقد من الأسماك من وجهة نظر المبحوثين. وجمعت البيانات البحثية عن طريق الاستبيان بالمقابلة الشخصية لعينة عشوائية منتظمة بلغت 346 مبحوث، تمثل 11.5 % من إجمالي الشاملة البالغ عددها 3021 مبحوث وذلك باستخدام معادلة كوكران. واستخدمت التکرارات، والنسب المئوية، والمتوسط المرجح، ومعامل ارتباط الرتب لسبيرمان فى تحليل البيانات وعرض النتائج . وکانت أهم النتائج مايلى: وجد أن 43.1 % من المبحوثين تقع في فئة مستوى السلوك المنخفض في مجال الحد من الفاقد من الأسماك. كما وجد أن 55.5% من المبحوثين تقع فى فئة مستوى السلوك المتوسط ، بينما تقع 1.4% منهم فقط فى فئة السلوك المرتفع . تبين وجود علاقة ارتباطية معنوية عند المستوى الاحتمالى 0.01 بين کل من سلوك الصيادين المتعلق بالحد من الفاقد من الأسماك كمتغير تابع وکل من عدد سنوات الخبرة في مهنة الصيد ، وحضور دورات تدريبية في مجال الصيد، ودرجة المعرفة الكلية، ودرجة التنفيذ الكلية کمتغيرات مستقلة. كما تبين وجود علاقة ارتباطية معنوية موجبة عند المستوى الاحتمالى 0.05 بين سلوك صائدي الأسماك المتعلق بالحد من الفاقد من الأسماك كمتغير تابع وبين الحالة التعليمية كمتغير مستقل، فى حين کانت العلاقات الارتباطية المدروسة مع باقى المتغيرات المستقلة غيرمعنوية. وأظهرت النتائج أن أهم أدوارالارشاد السمكي المتعلق بالحد من الفاقد من الأسماك ضرورة توفير مصانع الثلج قريبة من أماكن الصيد ، واجراء ندوات ودورات تدريبية للصيادين.

Keywords [العربیة]

  • سلوك الصيادين
  • الفاقد من الأسماك
  • بحيرة ناصر