Path Coefficient Analysis for Grain Yield and Some of its Attributes in Bread wheat (Triticum aestivum L.)

Document Type : Original Article

Authors

1 Department of Agronomy, Faculty of Agriculture, Assiut University, Assiut, Egypt

2 Department of Agronomy, Faculty of Agriculture, Aswan University, Aswan, Egypt

Abstract

Path coefficient analyses were applied to detect the direct and indirect effects upon grain yield/plant in three groups as a: each of seed index, biological yield/plant and weight of spikes/plant; b:  each of thrashing index, biological yield/plant and weight of spikes/plant; and c:  all studied grain yield attributes. The three groups of path analyses were applied through F4 and F5 population of early and late pedigree line selection. The direct effects of biological yield and weight of spikes spikes/plant were decreased from the starting generations to final selections in the three groups, except final early selections possessed increased values in group two (g2) and group three (g3) for weight of spikes/plant. Otherwise, the direct effect of harvest index on grain yield was increased from started base to final selections. These results exhibited that the direct effects of those three traits on grain yield were responded differently according to the rearrangement of their genetic make-up across the different generations of selections and the type of path analysis. 

Keywords

Main Subjects


Article Title [العربیة]

تحليل معامل المرور للمحصول وبعض مكوناته فى قمح الخبز

Authors [العربیة]

  • عاطف ابوالوفا احمد 1
  • اشرف بكرى احمد 2
  • حسين معروف ابو صبرة 2
  • باھى راغب بخیت 1
1 قسم المحاصیل، كلیة الزراعة، جامعة أسیوط، مصر
2 قسم المحاصیل، كلیة الزراعة، جامعة أسوان، مصر
Abstract [العربیة]

يعتبر تحليل معامل المرور من أهم الطرق الإحصائية التي يمكن أن تساعد المربى على تمييز عشائر المحاصيل أثناء برنامج الانتخاب واختيار التراكيب الوراثية المرغوبة ذات الإنتاجية العالية. تم تطبيق تحليلات معامل المرور لمعرفة التأثيرات المباشرة وغير المباشرة على محصول الحبوب/النبات من خلال ثلاث أنماط كما يلي: -
أ‌) وزن 100 حبة والمحصول البيولوجي ووزن السنابل/النبات.
ب‌) معدل الانفراط والمحصول البيولوجي ووزن السنابل/النبات.
ج‌) جميع الصفات تحت الدراسة لمحصول الحبوب.
وتم تطبيق أنماط معامل المرور الثلاثة خلال الجيل الرابع والخامس للانتخاب المبكر والمتأخر.
أظهر تحليل معامل المرور انخفاض التأثير المباشر للمحصول البيولوجي ووزن السنابل/النبات على محصول الحبوب بداً من الأجيال الأولى الى الأجيال الإنتخابية النهائية في الثلاث مجموعات فيما عدا المنتخبات المبكرة النهائية سجلت قيماً عالية لوزن السنابل النمط الثاني والثالث لمعامل المرور. وعلى العكس من ذلك فقد زاد التأثير المباشر لمعامل الحصاد على محصول الحبوب بداً من بداية الانتخاب حتى المنتخبات النهائية. وتشير هذه النتائج الى أن التأثيرات المباشرة لهذه الصفات الثلاثة على محصول الحبوب أستجابت بطريقة مختلفة وفقا للتغير فى تركيبها الوراثى عبر الأجيال الانتخابية المختلفة وأيضا نمط تحليل معامل المرور.
أظهر تحليل معامل المرور أن أعلى تأثير غير المباشر على محصول الحبوب كان من المحصول البيولوجي في العشيرة الأساسية، والمحصول البيولوجي/النبات ووزن السنابل/النبات خلال دورتين من الإنتخاب المنسب ودورة واحدة من الانتخاب المتأخر.
وغالباً اظهر تحليل معامل المرور ان التأثير غير المباشر لعدد السنابل والمحصول البيولوجى/النبات كان عاليا خلال دورتي الانتخاب.

Keywords [العربیة]

  • تحليل المرور
  • التاثيرات المباشرة والغير مباشرة، قمح الخبز