CHROMOSOMAL COMPLEMENT, C-BANDING AND AG-NOR IN NILE PERCH, Lates niloticus (Centropomidae, Perciformes)

Document Type : Original Article

Authors

Department of Genetics, Faculty of Agricultural, Assiut University Assiut-Egypt

Abstract

The present study was carried out on Nile perch, Lates niloticus to determine its standard karyotype as well as the number and localization of nucleolus organizer regions (NORs) in its chromosomes. The distribution of heterochromatin in Lates niloticus chromosomes was also investigated. Specimens used in this study were treated with the suitable methods for normal chromosomal analysis and banding studies in fish. The obtained results showed that the normal diploid chromosome number in mitotic cells of this species is 2n = 48. This diploid chromosome number was confirmed by studying meiotic chromosomes prepared from gonad cells of both males and females. The formula proposed for Lates niloticus is n = 1M + 1SM + 1 ST + 21 A with FN = 52. Comparison of karyotypes from male and female somatic cells did not reveal any specific heteromorphic sex chromosomes. 
C-banding studies showed slightly stained centromeric heterochromatin in seven pairs of acrocentric chromosomes. One of these chromosomes also showed heterochromatin in telomeric region.
NOR-banding analysis revealed one Ag-NOR band located in telomeric region of the long arm of one large-sized telocentric chromosome pair. No differences were detected between males and females in the distribution of the C-heterochromatin and NORs banding pattern.

Keywords

Main Subjects


Article Title [العربیة]

الهيئة الكروموسومية وحزم الهتروكروماتين ومناطق تنظيم النوية في أسماك قشر البياض

Authors [العربیة]

  • نصر الدين ثابت حمدون
  • مرفت محمد حشاد
  • السيد عبد المنصف محمد
قسم الوراثة- كلية الزراعة- جامعة اسيوط-أسيوط-مصر
Abstract [العربیة]

أجريت هذه الدراسة علي سمك قشر البياض الذي يعد واحد من أهم الانواع الاقتصادية في مصر وقد استهدفت هذه الدراسة بيان الطراز الكروموسومي القياسي لهذه الاسماك بالاضافة الي دراسة توزيع الهتروكروماتين في كروموسومات هذه الاسماك فضلا عن تحديد عدد ومواقع مناطق تنظيم النوية في هذه الكروموسومات. وقد تمت معاملة الافراد المستخدمة في الدراسة والتي تم تجميعها من بحيرة ناصر بالطرق و الاساليب المناسبة للوصول الي الاهداف المشار اليها سابقا وقد اوضحت النتائج المتحصل عليها ان العدد الكروموسومي الثنائي (2 n) في هذه الاسماك هو 48 كروموسوم سواء في الذكور او في الاناث تنتظم في 24 زوج من ازواج الكروموسومات النظيرة وقد تم تاكيد هذا العدد من دراسة خلايا الانقسام الميوزي حيث احتوت غالبية الخلايا التي تم فحصها علي 24 وحدة ثنائية الكروموسوم. وقد توزعت هذه الـ 24 زوج من الكروموسومات والتي تشكل الهيئة الكروموسومية لهذه الاسماك الي زوج واحد من الكروموسومات وسطي السنترومير و زوج واحد من الكروموسومات تحت وسطي السنترومير و زوج واحد من الكروموسومات تحت طرفي السنترومير بالاضافة الي 21 زوج من ازواج الكروموسومات طرفية السنترومير وكان العدد الكلي لاذرع الكروموسومات 52 ذراع. وقد اظهرت الدراسة ايضا عدم وجود فروق شكلية او مظهرية في الهيئة الكروموسومية السابق الاشارة اليها بين الذكور والاناث مما يشير الي عدم وجود كروموسومات جنس مميزة شكليا بين الذكور و الاناث.
و قد اظهرت حزم الـC   اجزاء هتروكروماتينية في المناطق القريبة من السنترومير في سبعة ازواج من الكروموسومات طرفية السنترومير وقد احتوي احد هذه الكروموسومات طرفية السنترومير علي اجزاء هتروكروماتينية في نهاية الذراع الطويل و قد اظهر صبغ مناطق تنظيم النوية باستخدام نترات الفضة وجود زوج واحد من الكروموسومات الكبيرة طرفي السنترومير يحتوي علي منطقة تنظيم النوية في المنطقة الطرفية من الذراع الطويل ولم يلاحظ وجود اي اختلافات بين الذكور و الاناث في مناطق توزيع الهتروكروماتين او عدد اومواقع مناطق تنظيم النوية.