POPULATION DENSITY oF PALM DOVE BIRD, Streptopelia senegalensis egyptica (L.) and IT ASSOCIATED ECTOPARASITES IN ASSIUT GOVERNORATE

Document Type : Original Article

Authors

1 Agric. Zoology and Nematology Dept., Fac. of Agric., Al-Azhar Univ. Assiut branch

2 Agric. Zoology and Nematology Dept., Fac. of Agric., Al-Azhar Univ. Assiut branch.

Abstract

    A field experiment was carried out in order to study the population density of palm dove,Streptopelia senegalensis egyptica (L.) and it associated ectoparasites in the Experimental farm of the Faculty of Agriculture, AL – Azhar University, Assiut branch, during 2011. One hundred and Twenty-five palm dove nests and fifty adult stages were collected from the study area. The results revealed that, high percentages abundance of palm dove were recorded during April and July. The lowest ones were found during May and September. The associated ectoparasites were also studied. The results revealed the presence fifteen of mite species belonging to fourteen genera, eleven families and three orders. Seven families of mites belonging to the order Mesostigmata
(Macronyssidae,Rhinonyssidae,
Phytoseiidae,Ascidae,Digmasellidae, 
Otopheidomenidae and Laelapidae), three families belonging to order Prostigmata (Bdellidae, Cheyletidae and Caligonellidae) and a single family belonging to order Metastigmata
(Ixodidae) were extracted from
bodies and nests of palm dove bird.  On the other side, the results revealed the presence two of insect species are associated also with nests and adult of this bird.
The ectoparasites encountered in this study are considered to be of medical and veterinary importance, therefore attention should be repaired.

Keywords

Main Subjects


Article Title [العربیة]

الكثافة العددية لطائراليمام المصري والطفيليات الخارجية المرتبطة به في محافظة أسيوط

Authors [العربیة]

  • نشات محمود 1
  • محمد عبدالمقصود 1
  • محمود عمر 2
1 Agric. Zoology and Nematology Dept., Fac. of Agric., Al-Azhar Univ. Assiut branch
2 Agric. Zoology and Nematology Dept., Fac. of Agric., Al-Azhar Univ. Assiut branch.
Abstract [العربیة]

تعتبر الطيور البرية واحدة من أهم مجموعات الفقاريات التي تساعد أو تقوم بنقل العديد من مسببات الأمراض   ( فطرية – بكتيرية – فيروسية ) لحيوانات المزرعة والطيور الداجنة والنبات ، لذا فقد أجريت هذه الدراسة بهدف إلقاء الضوء على الطفيليات الخارجية المرتبطة بطائر اليمام المصري وعشوشه، والذي يمكن أن ينقل لحيوانات المزرعة والطيور الداجنة أو الإنسان الكثير من هذه الطفيليات ، وذلك لأهميتها حيث تعتمد معظم المتطفلات في تغذيتها على الدم والليمف فهي  تعيش على جلد أو ريش أو عشوش كثير من أنواع الطيور البرية ومن بينها طائر اليمام المصري والذي يصاب بأنواع حلم الريش والقمل والتي تسبب بعضها في إصابة عوائلها بالجرب. وقد تم إجراء هذه الدراسة لتقديم معلومات عن بعض أنواع الطفيليات الخارجية المصاحبة لطيور اليمام المصري وأعشاشها خلال العام وموسم التربية لها في المزرعة التجريبية لكلية الزراعة - جامعة الأزهر، فرع أسيوط، مصر.، ومن خلال الفحص السنوي أظهرت الدراسة النتائج التالية:
- تواجد طائر اليمام المصري بمستويات منخفضة خلال شهري مايو وسبتمبر. ثم  يبدأ التعداد في التزايد الطفيف خلال الشهور (يناير ، فبراير ، مارس ، يونيه ، أكتوبر) . ثم تحدث زيادة سريعة في التعداد خلال الشهور ( نوفمبر ، ديسمبر ، أغسطس ) ، حيث يصل التعداد إلى ذروته خلال شهري ( أبريل ويوليه). وبدراسة الوفرة العددية للإناث والذكور البالغة أظهرت أن لهما نفس إتجاه التعداد تقريباً . فكلا الجنسين يصلا إلى أدنى مستوياتهم العددية خلال شهري (مايو وسبتمبر ) وربما يرجع ذلك إلى عزوف هذا الطائر عن الدخول بالمصايد لتوفر الغذاء بالحقول المجاورة خلال هذه الفترة حيث يتزامن ذلك مع نضج المحاصيل الشتوية (القمح والفول البلدي ) في شهر مايو ، ونضج المحاصيل الصيفية ( الذرة الرفيعة - دوار الشمس) وأجران الذرة الشامية  في شهر سبتمبر.
- لا يوجد اختلاف بين ذكور وإناث اليمام المصري في الإصابة بالطفليات الخارجية فكلاهما على حد سواء.
- الطفيليات الخارجية الشائعة التي تم جمعها من طيور اليمام المصري وأعشاشها انقسمت إلى مجموعتين هما  ( الحلم Mites والحشرات Insects ) في المنطقة محل الدراسة .