Problems of Rural Women in the Field of Dairy Producing and Marketing in Some Villages in Menoufia Governorate

Document Type : Original Article

Authors

1 Agricultural Extension and Rural Development Research Institute, Agricultural Research Center, Giza, Egypt

2 Animal Production Institute, Agricultural Research Center, Giza, Egypt

Abstract

The research aims mainly to identify the problems facing the respondents in the field of dairy producing and marketing in four groups: (information problems, production problems, economic problems, marketing problems, and consumer problems) and the in Menoufia Governorate, as it is considered one of the highest governorates in the production of cow and buffalo milk, and by the same criterion, it was selected Ashmoun district as a first ranks among the governorate’s districts in terms of the total number of cows and milking cattle, and then three villages were selected in it, namely; Shanshor and Samadon, and Alprraniah villeges. The number of milking cattle breeders' degree of impact of these problems, and the respondents’ suggestions to overcome the problems they face when producing and marketing of dairy. The research was conducted in the three villages was counted they were amounted to 3998 in Shanshor village, 3471 breeders in Samadon village and 3289 breeders in the village of Alprraniah, so, the total number of livestock breeders in the three villages were amounted to 10758, which was considered the population of research, and by using Stephen Thompson’s equation, the sample size amounted to 370 respondents (a breeder’s wife who is responsible for raising milk cattle in her family), they were distributed according to the percentage of representation of each village In the population of the study, 138 female respondents in the village of Shanshor, 119 female respondents in the village of Samadon, and 113 female respondents in the village of Alprraniah. Data were collected during months of  January and February of 2022 by using an interviewing personal questionnaire from the respondents, they are wives of livestock breeders, who are responsible for raising the dairy cattle in their families. The descriptive approach was used (frequencies, percentages, mean, and standard deviation) to explain the results.
The most prominent results were as follows
1) The problems that occupy a greater priority from the respondents’ point of view, and the other that occupies a lower priority according to the weighted arithmetic mean, the group of economic problems ranked first with a weighted mean amounted to (1.70) degrees, followed by the group of informational problems with an average of (1.55) degrees, and in the third rank came the group of marketing problems with weighted mean amounted to (1.53) degrees, then the group of productivity problems came in the fourth rank with weighted mean amounted to (1.51) degrees, and finally the group of consumer problems came in the fifth rank with weighted mean amounted to (1, 35), respectively.
2) The results showed that the most important suggestions of the respondents to overcome the problems they face when producing and marketing milk are: establishing cooperative associations to market milk and its products by percentage amounted to  (86.8%), providing extension services for raising awareness about the production of clean and safe milk by percentage amounted to (78.6%), the livestock insurance system for agricultural cooperatives by percentage amounted to (77.8%), the necessity for the government to support concentrated feed (providing concentrated feed at affordable prices) by percentage amounted to  (75.7%).
 

Keywords

Main Subjects


Article Title [العربیة]

مشكلات المرأة الريفية في مجال إنتاج وتسويق الألبان ببعض قري محافظة المنوفية

Authors [العربیة]

  • ابتسام زغلول محمد حرحش 1
  • انتصار أحمد محمد سلطان 2
1 معهد بحوث الارشاد الزراعي والتنمية الريفية، مركز البحوث الزراعية، الجيزة، مصر.
2 معهد بحوث الانتاج الحيواني، مركز البحوث الزراعية، الجيزة، مصر.
Abstract [العربیة]

أستهدف البحث بصفه رئيسية التعرف على المشكلات التي تواجه المبحوثات في مجال إنتاج وتسويق الألبان في أربع مجموعات هي:
(مشكلات معلوماتية، مشكلات إنتاجية، مشكلات اقتصادية، مشكلات تسويقية، مشكلات استهلاكية) ودرجة تأثير تلك المشكلاتً، ومقترحات المبحوثات للتغلب على المشكلات التي تواجهن عند إنتاج وتسويق الألبان.
وأجرى البحث بمحافظة المنوفية والتي تحتل مركزاً من بين محافظات الوجه البحري الأعلى إنتاجاً للبن البقري والجاموسي، وبنفس المعيار تم اختيار مركز أشمون باعتباره يحتل المرتبة الأولي بين مراكز المحافظة من حيث إجمالي أعداد الأبقار والماشية الحلابة، ومنه ثم اختيار ثلاث قري فكانت قري شنشور، وسمادون، والبرانية وتم حصر اعداد مربي الماشية الحلابة بالقرى الثلاث فبلغ عدد المربين بقرية شنشور 3998 مربي، و3471 مربي بقرية سمادون، و3289 مربي بقرية البرانية، وبذلك بلغ إجمالي عدد مربي الماشية بالقرى الثلاث 10758 مربي أُعْتُبرت شاملة البحث، وباستخدام معادلة ستيفن ثامبسون بلغ حجم العينة 370 مبحوثة (زوجة مربي وهي المسئولة عن تربية ماشية اللبن بأسرتها)، وعليه تم توزيع هذا العدد حسب نسبة تمثيل كل قرية في شاملة البحث، وكانت بقرية شنشور 138 مبحوثة، 119 مبحوثة بقرية سمادون، 113 مبحوثة بقرية البرانية. وتم جمع البيانات خلال شهري يناير وفبراير عام 2022 باستخدام استمارة الاستبيان بالمقابلة الشخصية من المبحوثات زوجات مربي الماشية على أن تكون هي المسئولة عن تربية ماشية اللبن بأسرتها، وتم استخدام المنهج الوصفي (التكرارات، والنسب المئوية، والمتوسط الحسابي، والانحراف المعياري لعرض البيانات).
وكانت أبرز النتائج
أولاً: المشكلات التي تحتل أولوية أكبر من وجهة نظر المبحوثات، والأخرى التي تحتل أولوية أقل وفقاً للمتوسط الحسابي المرجح أن مجموعة المشكلات الاقتصادية جاءت في المرتبة الأولى بمتوسط مرجح (1.70) درجة، يليها في المرتبة الثانية مجموعة المشكلات المعلوماتية بمتوسط (1.55) درجة، وفي المرتبة الثالثة جاءت مجموعة المشكلات التسويقية بمتوسط (1.53) درجة، ثم مجموعة المشكلات الانتاجية جاءت في المرتبة الرابعة بمتوسط (1.51) درجة، وأخيراً في المرتبة الخامسة جاءت مجموعة المشكلات الاستهلاكية بمتوسط (1.35) على الترتيب.
ثانياً: أوضحت النتائج أن أهم مقترحات المبحوثات للتغلب على المشكلات التي تواجههن عند إنتاج وتسويق الألبانتمثلت من وجهة نظرهن في: إنشاء جمعيات تعاونية لتسويق الألبان ومنتجاتها بنسبة (86.8%)، توفير الخدمات الإرشادية الخاصة بالتوعية بإنتاج اللبن النظيف الآمن بنسبة (78.6%)، نظام التأمين على الماشية بالتعاونيات الزراعية بنسبة (77.8%)، ضرورة دعم الحكومة للأعلاف المركزة (توفير الأعلاف المركزة بأسعار في المتناول) بنسبة (75.7%).

Keywords [العربیة]

  • المرأة الريفية
  • تسويق الألبان
  • المنوفية