The Effect of Annual Consumption Expenditure and Family Size on the Consumption Pattern of Food Grains in Egypt

Document Type : Original Article

Authors

Department of Agricultural Economics, Faculty of Agriculture, Assiut University

Abstract

The research aims to identify the relationship between the average annual expenditure of the family and the average amount consumed of the goods studied and the size of the family on the other hand in both the urban and rural Egypt, and the most important factors affecting the food consumption pattern in Egypt, by focusing on analyzing the impact of the most important social factors on the consumption of grain and bread in Egypt, depending on the availability of income research data, spending and consumption during 2017/2018.
This has shown the consumption patterns of the grain and bread group in Egypt's (Republic, urban and rural) taking an increasing general trend. The moral test of the differences between averages of annual household spending on cereals and bread for both (Republic- Urban-Rural) Egypt also shows that there are no moral differences in the average annual household spending on cereals and bread. From the study of the most important social and economic factors affecting the family's annual spending on grain and bread in (Republic, urban and rural)

Keywords

Main Subjects


Article Title [العربیة]

أثر الأنفاق الاستهلاکى السنوى وحجم الأسرة على النمط الاستهلاکى لأهم محاصيل الحبوب فى مصر

Authors [العربیة]

  • عبد الوکيل ابراهيم محمد
  • رامى احمد عبد الحفيظ
  • جلال عبدالفتاح الصغير
  • ايمان طه محمد
قسم الاقتصاد الزراعى - کلية الزراعة – جامعة أسيوط
Abstract [العربیة]

تتخذ الحکومة العديد من السياسات الاقتصادية التى تستهدف تنظيم انسياب السلع الاستهلاکية, خاصة الغذائية منها لتحقيق أعلى درجة ممکنة من الاشباع للاحتياجات الضرورية للطبقات الکادحة أو الدنيا فى المجتمع، وهى فى هذا المجال تحاول تعديل هذه السياسات من فترة إلى آخرى بما يتمشى مع التغيرات الاقتصادية الکلية فى الاقتصاد القومى، فعلى سبيل المثال لا الحصر هناک سياسة دعم أسعار سلع الغذاء الرئيسية وإعفاء المستورد منها من الرسوم والضرائب الجمرکية أو تخفيضها، کمحاولة للحد من معدلات التضخم فى أسعارها، وبطبيعة الحال تکون لمثل هذه السياسات العديدة من الآثار الاقتصادية والتى تؤثر على القدرة أو القوة الشرائية , أى القيمة الحقيقية للإنفاق الاستهلاکى السنوى للأسرة.
وللتعرف على أثر الأنفاق الأستهلاکى السنوى وحجم الأسرة على النمط الأستهلاکى لأهم محاصيل الحبوب فى مصر أتجهت الدراسة إلى التعرف على أهم العوامل الأجتماعية والاقتصادية المؤثرة على الأنفاق السنوى للأسرة على الحبوب والخبز فى الجمهورية وحضر وريف مصر من ناحية وتقدير العلاقة بين متوسج الانفاق الأستهلاکى السنوى للأسرة على مجموعة الحبوب والخبز وکل من الأنفاق الأستهلاکى السنوى الکلى وحجم الأسرة من ناحية آخرى. ومن ثم التعرف على الانماط الأستهلاکية لمجموعة الحبوب والخبز على مستوى الجمهورية وحضر وريف مصر. وذلک اعتماداً على ما توافر من بيانات بحوث الدخل والإنفاق والإستهلاک خلال عام( 2017/2018).

Keywords [العربیة]

  • الأنفاق
  • الاستهلاکى
  • الاستهلاک
  • محاصيل
  • الحبوب