The Competitiveness of Egyptian Exports of Mango Crop in the Most Important Imported Markets

Document Type : Original Article

Authors

Department of Agricultural Economics, Faculty of Agriculture, Assiut University

Abstract

The purpose of this research is to investigate the competitiveness of Egyptian mango crop exports in the most important imported markets by studying the development of production indicators, as well as to shed light on the development of Egyptian exports and imports from that promising crop. In addition to estimating the indicators of the Egyptian mango crop's competitiveness in its most important import markets, such as the share index, the market stability coefficient, the price competitive position index, the apparent comparative advantage, the efficiency of export operations performance, and the export strength index. The results showed that the total area planted with the mango crop in Egypt during the period (2000-2019) ranged between two limits, the lowest of which was approximately 92.47 thousand acres in (2000) and the highest of which was approximately 304.9 thousand acres in the year (2018), and the general average of the total area was approximately 304.9 thousand acres approximately 205.28 thousand acres were studied during the study period. The results also revealed that Egypt ranked first in the list of countries exporting mangoes to the Saudi market during the same period, with exports estimated at 19.81 thousand tons, and its market share was approximately 33.27 percent of total market imports during that period, followed by Yemen in second place, with an average amount estimated at approximately 17.86 thousand tons, respectively, and its market share was approximately 29.99 percent of total market imports during that period.

Keywords

Main Subjects


Article Title [العربیة]

القدرة التنافسية للصادرات المصرية من محصول المانجو في أهم الأسواق الاستيرادية

Authors [العربیة]

  • اَيات سليمان مصطفى
  • طلعت حافظ إسماعيل
  • رامي احمد عبد الحفيظ
قسم الاقتصاد الزراعي - کلية الزراعة - جامعة أسيوط
Abstract [العربیة]

أستهدف هذا البحث دراسة القدرة التنافسية للصادرات المصرية من محصول المانجو في أهم الأسواق الاستيرادية من خلال دراسة تطور المؤشرات الإنتاجية، والقاء الضوء على تطور الصادرات والواردات المصرية من ذلک المحصول الواعد، بالإضافة إلى تقدير مؤشرات القدرة التنافسية لمحصول المانجو المصري في أهم أسواقه الاستيرادية مثل مؤشر النصيب السوقي، ومعامل عدم الاستقرار، ومؤشر المرکز التنافسي السعرى، والميزة النسبية الظاهرة، وکفاءة أداء العمليات التصديرية، ومؤشر قوة التصدير. وأوضحت النتائج أن المساحة الکلية المزروعة بمحصول المانجو في مصر خلال الفترة من (2000- 2019) أنها تراوحت بين حدين أدناهما بلغ حوالى 92.47 ألف فدان عام 2000، وأقصاهما بلغ حوالي 304.9 ألف فدان فى عام 2018، وبلغ المتوسط العام للمساحة الکلية حوالي 205.28 ألف فدان خلال فترة الدراسة. کما تبين من النتائج أن مصر جاءت في المرتبة الأولي في قائمة الدول المُصدرة للمانجو فى السوق السعودي خلال نفس الفترة بکمية صادرات قُدرت بحوالي 19.81 ألف طن وبلغ نصيبها السوقي نحو 33.27% من إجمالي واردات السوق خلال تلک الفترة يليها اليمن في المرتبة الثانية بمتوسط کمية قدرت بحوالي 17.86 ألف طن على الترتيب، وبلغ نصيبها السوقي نحو 29.99% من إجمالي واردات السوق لتلک الفترة.

Keywords [العربیة]

  • مؤشر
  • النصيب السوقى
  • الميزة
  • النسبية الظاهرة