Effect of Some Postharvest Treatment and Storage Conditions on Alfons Mango Fruit Quality

Document Type : Original Article

Authors

1 Pomology Department, Faculty of Agriculture, Assiut University

2 Tropical Fruit Research Department, Horticulture Research Institute, Agricultural Research center

3 Hort. Dept., Fac. of Agric. & Natural Resources, Aswan University

Abstract

This search studied the effects of some treatments, such as polyethylene stretch, paraffin oil, and salicylic acid (3 mM/L), in an individual form, at cold storage at 10°C ± 1 and 85% RH to prolong the storage period of mango fruits (Mangifera indica, L.cv. Alphonse). This experiment was conducted during two successive seasons (2019 and 2020) and demonstrated the influence of these treatments on the physical and chemical characteristics of mango during cold storage. Data illustrated that all treatments extended the storage period of mango until a month with as good condition as possible compared with the control by reducing the respiration rate that induced all the problems that fruits face during the storage period, and saving protective factors for fruits against infection with microorganisms. And not only had that but the storage period of the mango fruits coated, forty days, whereas the control could not reach this period because most of its fruits were spoiled.

Keywords

Main Subjects


Article Title [العربیة]

تأثير بعض معاملات ما بعد الحصاد وظروف التخزين على جودة ثمار المانجو الفونس

Authors [العربیة]

  • مها عبد السلام 1
  • عمر عبد الحارث خليل 2
  • حسين حمدان محمد سعيد 3
  • اية عبد الفتاح أحمد 3
1 قسم الفاکهة – کلية الزراعة – جامعة أسيوط
2 قسم بحوث الفاکهة الاستوائية – معهد بحوث البساتين- مرکز البحوث الزراعية
3 قسم البساتين – کلية الزراعة والموارد المائية – جامعة اسوان.
Abstract [العربیة]

في هذا البحث تم دراسة تأثير بعض المعاملات مثل البولي إيثيلين استرتش وزيت البرافين وحمض الساليسيليک على ثمار المانجو صنف الفونس
مع التخزين في درجات الحرارة المنخفضة عند 10 درجات مئوية ± 1 و85٪ رطوبة نسبية لإطالة فترة تخزينها. أجريت هذه التجربة خلال موسمين متتاليين (2019، 2020) وأظهرت تأثير هذه المعاملات على الخصائص الفيزيائية والکيميائية للمانجو أثناء التخزين. أوضحت البيانات أن جميع المعاملات أطالت فترة تخزين ثمار المانجو حتى شهر في حاله جيدة بقدر الإمکان مقارنة مع التحکم عن طريق تقليل معدل التنفس الذي يتسبب في جميع المشاکل التي تواجهها الثمار خلال فترة التخزين وتوفير الحماية للفاکهة من الإصابة بالکائنات الحية الدقيقة. وليس هذا فقط ولکن فترة تخزين ثمار المانجو المعاملة وصلت الي أربعين يومًا بينما لم تستطع الثمار الغير معامله الوصول الي هذه الفترة حيث حدث تدهور في الثمار. حققت جميع المعالجات زيادة في إطالة تخزين المانجو ولکن أفضل تأثير وجد في المانجو المغلف بستيک البولي إيثيلين متبوعًا بزيت البرافين بينما؛ حمض الساليسيليک لم يعطي تأثيراً جيداً في بعض الصفات. أوضحت هذه الدراسة أنه يفضل ألا تزيد مدة تخزين مانجو ألفونس على شهر في درجات حرارة منخفضة لا تقل عن 10 درجات مئوية ± 1 مع 85٪ رطوبة نسبية للحصول على ثمار بأفضل حالة اما مغلفة بمادة البولي إيثيلين او بزيت البرافين أو حمض الساليسيليک. لکن أفضل معاملة کان في الثمار الملفوفة في مادة البولي إيثيلين.

Keywords [العربیة]

  • مانجو (الفونس)
  • أسترتيش بولي إثيلين
  • زيت البرافين
  • حمض السلسيليک
  • التخزين البارد