Social, Economic and Cultural Motives for Using Social Media Among Rural Youth in New Valley Governorate

Document Type : Original Article

Author

Rural Sociology & Agricultural Extension Department, Faculty of Agriculture, New Valley University

Abstract

The research aimed to identify some of the social, economic and cultural motives for using social media among rural youth in New Valley Governorate. To carry out this research, a village was randomly selected from each of the governorate districts. Data were collected from 242 rural youth aged ranged from 18-34 years. Data were collected using the questionnaire in the personal interview. Percentages, frequency distribution and weighted average were used to show and describe the research data and Spearman’s correlation coefficient for ranks was used to determine the relationship between the search variables by SPSS. Results were showed that: the psychological and recreational motives for uses of rural youth of social media were came at the first, with a weighted average of 2.48 . 44.2% of the respondents had an average level of motives for using social media. The negative effects of using social media on physical and psychological health came at the first with a weighted average of 2.54. The motives of rural youth were positively correlated with the degree of cultural openness, the monthly income of the family, the duration of use, the number of hours of use, the degree of respondents' confidence in these means, and those motives were negatively correlated with the age, educational status of the respondent and the costs of use.

Keywords

Main Subjects


Article Title [العربیة]

الدوافع الاجتماعية والاقتصادية والثقافية لاستخدام وسائل التواصل الاجتماعى لدى الشباب الريفى بمحافظة الوادى الجديد

Author [العربیة]

  • طارق محمد احمد حسين
قسم المجتمع الريفى والارشاد الزراعى، کلية الزراعة ، جامعة الوادى الجديد
Abstract [العربیة]

   استهدف البحث بشکل رئيسى: التعرف على بعض الدوافع الاجتماعية والاقتصادية والثقافية لاستخدام وسائل التواصل الاجتماعى لدى الشباب الريفى بمحافظة الوادى الجديد ، ولاجراء هذا البحث تم أختيار قرية من کل مرکز من مراکز المحافظة بطريقة عشوائية، وتم جمع البيانات من 242 من الشباب الريفى فى المرحلة العمرية 18- 34 سنه باستخدام الاستبيان بالمقابلة الشخصية، وتم استخدام النسب المئوية والتوزيع التکرارى والمتوسط المرجح وذلک لعرض ووصف البيانات البحثية، کما أستخدم معامل إرتباط سبيرمان للرتب ومربع کاى ومعامل التوافق لتحديد العلاقة بين متغيرات البحث بواسطة SPSS، وأوضحت النتائج أن الدوافع النفسيه والترفيهية لاستخدام الشباب لوسائل التواصل الاجتماعى جاءت فى المرتبه الأولى بمتوسط مرجح قدره 2,48 وأن 44,2% من المبحوثين مستوى دوافعهم متوسط لأستخدام وسائل التواصل الاجتماعى، وأن الآثار السلبية لاستخدام وسائل التواصل الاجتماعى على الصحة الجسدية والنفسية جاءت فى المرتبه الأولى بمتوسط مرجح قدره 2,54، وأن دوافع الشباب ارتبطت ارتباطاً موجباً بکل من درجة الانفتاح الثقافى، الدخل الشهرى للأسرة، مدة الاستخدام، عدد ساعات الأستخدام، درجة ثقة المبحوثين بتلک الوسائل، وإرتبطت تلک الدوافع إرتباطاً سالباً بالسن، الحالة التعليمية للمبحوث،تکاليف الاستخدام الشهرى.

Keywords [العربیة]

  • الدوافع
  • وسائل التواصل الاجتماعى
  • الشباب الريفى
  • محافظة الوادى الجديد