Indicators of Banana Production and Marketing and Determinants of Demand for it in Egypt

Document Type : Original Article

Authors

1 Agricultural Economics Research Instituter - Agricultural Research Cente

2 Dept. Agricultural Economics, Faculty of Agricultural, Al-Azhar University

Abstract

The banana crop is one of the most important fruit harvests consumed by the vast majority of citizens in Egypt, and the most important of these crops is due to the fact that it has a high nutritional value, which is rich in vitaminat A, B, and mineral salts. The problem of research is that there is a continuous rise in the price differences and marketing margins of bananas between the farm and the final consumer market, which resulted in a steady increase in banana prices in the Egyptian market, so the goal of the research is to study the development of the area and production of bananas and the amount of losses available for consumption of it, and study the development of the price spread of the marketing path of bananas and the share of banana farmers from consumer payments in Egypt In addition to studying the determinants of demand for bananas in the Egyptian market. In his analysis of the data obtained in the descriptive and quantitative economic analysis, the researcher used the research target.

Keywords

Main Subjects


Article Title [العربیة]

مؤشرات إنتاج وتسويق محصول الموز ومحددات الطلب عليه فى مصر

Authors [العربیة]

  • احمد محمد على محمد زيدان 1
  • محمد نصر الدين حلمى 2
1 معهد بحوث الإقتصاد الزراعى- مرکز البحوث الزراعية
2 قسم الاقتصاد الزراعى-کلية الزراعة- جامعة الأزهر- فرع أسيوط
Abstract [العربیة]

إن معظم وأهم الدراسات التسويقية تعتنى بدراسة الإنتشار السعرى والتکاليف التسويقية للمسار التسويقى, حيث أنها توضح العمليات التسويقية وبالتالى التعرف عى أوجه القصور ومعالجتها وتحسين أدائها حتى يمکن تقليل تلک الفروق السعرية وبالتالى تحسين الکفاءة التسويقية, والإنتشار السعرى يعرف على أنه مجموعة الفروق السعرية أو إجمالى الهوامش التسويقية المطلقة لعدد من المؤسسات أو الوسطاء المتعاملين فى کمية معادلة أو مکافئة من سلعة معينة, فالإنتشار السعرى للمنتجات الزراعية بين المزارع والمستهلک يشير إلى الفرق بين سعر المستهلک (التجزئة) والسعر الذى يحصل عليه المزارع لکمية مکافئة من المنتجات الزراعية(1), أو الفرق بين القيمة المزرعية لکمية معادلة للسلعة على مستوى المزرعة (التى تعادل وحدة واحدة على مستوى التجزئة) وسعر المستهلک(2), وتعبر تلک الفروق السعرية عن تکلفة الوظائف والخدمات التسويقية التى تؤديها المؤسسات التسويقية الزراعية من تجهيز وتعبئة وشحن وتفريغ وتکلفة الفاقد التسويقى بالإضافة لأرباح الوسطاء, بمعنى دخل العناصر المختلفة الداخله فى العمليات التسويقية کالعمل ورأس المال والادارة بين مرحلة المزرعة ومرحلة المستهلک النهائي بالمسار التسويقى لسلعة (10).

Keywords [العربیة]

  • محصول الموز
  • تسويق الموز
  • انتاج الموز