Marketing Efficiency of the Tomato Crop in Sohag Governorate

Document Type : Original Article

Abstract

Tomato crop is considered an important food crops in Egypt. It is used in domestic consumption and exports to other countries, to increase its competitiveness in foreign markets.  
Tomato strategic food crop is and has been important productivity and Consumer, so the marketing system for tomato and efficiency is of great importance for the economy of Egypt, Reduced marketing efficiency of the system catalog of tomato result in a great loss for producers and consumers, have been some marketing indicators of tomato such as margins absolute marketing and relative measurement, and spread and price per farmer producer of consumer payments, and efficiency of marketing. The study concluded that marketing margins affected tomato prices, and prices of farm affect the production of tomato, and that margins the absolute marketing for wholesaler and retailer than a steady increase, as well as decreased marketing efficiency of tomato estimates during periods The first three study except the fourth period, some high and more than 50% on one and two periods, this means that marketing costs for tomato in this period of more than production costs during the periods mentioned.

Keywords

Main Subjects


Article Title [العربیة]

الکفـاءة التسـویقیـة لمحصول الطماطم فى محافظة سوهاج

Abstract [العربیة]

التسویق الزراعی یهتم بجمیع الخدمات والعملیات المرتبطة بإیصال المنتجات الزراعیة بنوعیها النباتی والحیوانی أو نقل ملکیتها من المنتج إلى المستهلک، ولقد أصبح التسویق الزراعی جزءاً من البنیان الاقتصادی فهو مکمل ومتمم لعملیة الإنتاج الزراعی، فالإنتاج هو خلق منفعة أو زیادتها ویأتی دور التسویق الزراعی فی إضافة المنفعة الشکلیة والزمانیة والمکانیة إلى العملیة الإنتاجیة لیزید من المنفعة الاقتصادیة للإنتاج الزراعی.
وتعـبر الکفاءةEfficiencyبشکل عام عن العـلاقة بین المدخلات Inputs والمخرجات Outputs، وتطبق فی علاقات کثیرة ومختلفة وفقـاً للمشکلة موضع الاعتبار. فقد یکون الاهتمام منصباً على تحدید تولیفة المدخلات التی تعطی أقصى قدر من مخرج معین بصرف النظر عن تکلفة المدخلات وذلک إذا کان الهدف هو تحقیق أقصى مخرج من مورد محدود. وفی الإدارة المزرعیة تعبر عن أقصى ربح من المزرعة فی ضوء أسعار معلومة للمدخلات والمخرجات. کما قد تعنی تحقیق أقصى عائد اجتماعی فی الاقتصاد ککل فی ضوء الموارد المتاحة وهیکل المنفعة من خلال حسن توجیه الموارد بحیث مهما أعیـد تنظیمها أو نقلها من استخدام لآخر لا یمکن الحصول على نفع أکبر.
وتعتبر الطماطم من أهم محاصیل الخضر إنتاجاً، وهو من أهم المحاصیل الغذائیة حیث یعتمد علیه مختلف طوائف المستهلکین فى غذائهم . فقد بلغت المساحة المنزرعة بالطماطم فى المحافظة عام 2013/2014 حوالى 8242 فدان ، تمثل نحو 3.96 % من إجمالى المساحة المنزرعة طماطم فى مصر، أعطت إنتاج حوالى 229802 طن تمثل حوالى 6.20 % من إنتاج مصر.    

Keywords [العربیة]

  • الکفاءة التسويقية-الطماطم-سوهاج