Use of Educational Technologies Among Staff Members At the Faculty of Agriculture, Assiut University, Egypt

Document Type : Original Article

Abstract

The main objectives of this study are to know: (a) the use of educational technologies by staff members at the faculty of agriculture, Assiut University, Egypt, (2) their evaluation of the degree of importance and their level of knowledge of these technologies, and (3) reasons for not using these educational technologies. In order to achieve these objectives, an empirical inquiry was conducted to collect necessary data on the availability and use of different educational technologies among staff members at the faculty of agriculture, Assiut University. A survey was carried out on staff members holding Ph. D. degree of this faculty. Questionnaires were distributed among staff members of the faculty. The number of usable completed returns was 100 or 39 % of the total number of staff members which was estimated to be 257 members at the time of data collection (2014). Frequencies, percentages were used for data presentation. The technique of Factor analysis was applied to measure objectivity among staff members in their evaluation of the degree of importance of educational technologies in their teaching. 
Results of this study showed that most respondents placed a high degree of importance of educational technologies included in this study and made use of most of these technologies. However, there are some reasons which prevent staff members from using such technologies. Some staff members lack knowledge and skills for the application of some educational technologies. A training programme should be organized for staff members at the Faculty of Agriculture, Assiut University to improve their knowledge and skills of the use of these educational technologies.

Keywords

Main Subjects


Article Title [العربیة]

إستخدام تکنولوجیا التعلیم بین أعضاء هیئة التدریس بکلیة الزراعة - جامعة أسیوط

Abstract [العربیة]

یستهدف هذا البحث التعرف على إستعمال أعضاء هیئة التدریس بکلیة الزراعة جامعة أسیوط للأسالیب المختلفة لتکنولوجیا التعلیم ، وتقییمهم لدرجة أهمیة تلک الأسالیب، ومسنوى معرفتهم بها أو قدرتهم على إستعمالها، وأسباب عدم إستعمالها. ولقد کانت خطة البحث من البدایة أن یتم إجراء البحث المیدانى على نطاق الجامعة، لکن اقتصر البحث على کلیة الزراعة بسبب ضعف إستجابة أعضاء هیئة التدریس ببعض الکلیات الأخرى لاستیفاء إستمارة الإستبیان التى تم تصمیمها لجمع البیانات المطلوبة. وتم جمع بیانات البحث المیدانى من مائة عضو من أعضاء هیئة التدریس بکلیة الزراعة یمثلون 39 % من إجمالى عددهم البالغ 257 عضوا خلال فترة جمع البیانات عام 2014. وتضمن البحث أربعة عشر أسلوبا من أسالیب تکنولوجیا التعلیم وبعض البرامج المساعدة التى یتم إستخدامها فى بعض التخصصات. واستخدمت أسالیب النسب المئویة والتکرارات فى عرض البیانات، کما استخدم أسلوب التحلیل العاملى Factor Analysis  فى قیاس درجة الموضوعیة بین المبحوثین فى تقییمهم لدرجة أهمیة أسالیب تکنولوجیا التعلیم التى تضمنها هذا البحث.
وتشیر النتائج إلى أن غالبیة المبحوثین إعتبروا أن الوسائل التعلیمیة التى تضمنها البحث مهمة أو مهمة جدا فى التعلیم، ورغم ذلک فإن نقص المعرفة بها والخبرة اللازمة لاستعمالها، وعدم الحاجة إلیها بسبب طبیعة المادة العلمیة کانت من أهم الأسباب التى تحول دون إستعمالهم لها.
ویوصى البحث بضرورة تنظیم التدریب المناسب لتعمیم إستعمال أسالیب تکتولوجیا التعلیم الجدیدة فى العملیة التعلیمیة بغرض تحسینها ومواکبة التطور المستمر فیها لتحقیق مستویات جودة التعلیم المنشودة. 

Keywords [العربیة]

  • توافر التکنولوجيا التعليمية
  • العوائق التي تحول دون استخدام التکنولوجيا التعليمية
  • تقييم التکنولوجيا التعليمية
  • الموضوعية / الموضوعية مؤشر