The Role of Field Schools in Informing farmers About the Recommendations for Integrated Control of Fall Armyworm in the Villages of Qalyubia Governorate

Document Type : Original Article

Authors

Agricultural Extension and Rural Development Research Institute, Agricultural Research Center, Giza, Egypt

Abstract

This research aimed to identify the role of field schools in the farmers’ knowledge of the recommendations for integrated control of fall armyworm in the villages of Qalyubia Governorate, to identify the degree of participation in field schools and benefit from them, and to determine the correlation between the overall degree of farmers’ knowledge of recommendations for integrated control and the independent variables, obstacles and proposals for solutions to them, and the data was collected. Using a personal interview questionnaire, it was conducted in Qalyubia because it is one of the governorates where 48 field schools were implemented. This research included 1,200 farmers. To determine the sample size, the Craigs and Morgan table was used by comparing the total with the corresponding sample, which was 291 respondents. Some statistical methods were used. The most important result was the existence of a significant relationship between the total degree of the respondents’ knowledge of integrated pest control recommendations and the variable number of years of experience in agriculture, so it was a correlation coefficient. Pearson was 0.119 at the 0.05 level, and there was a significant relationship for the variables of profession, the degree of participation in field school activities, and the degree of exposure to information sources. The Spearman correlation coefficient was 0.201, 0.191, and 0.221 at the 0.01 level. The most important obstacles are the conflict between the dates of them and being busy in field work by 94.5%

Keywords


Article Title [العربیة]

دور المدارس الحقلية في معرفة الزراع بتوصيات المكافحة المتكاملة لدودة الحشد الخريفية بقرى محافظة القليوبية

Authors [العربیة]

  • نازك سمیر محمود عثمان
  • علاء الدین على محمد على
معھد بحوث الارشاد الزراعي والتنمیة الریفیة، مركز البحوث الزراعیة، الجیزة، مصر.
Abstract [العربیة]

أستهدف البحث التعرف على دور المدارس الحقلية في معرفة المزارعين بتوصيات المكافحة المتكاملة لدودة الحشد الخريفية بقرى محافظة القليوبية، والتعرف على درجة المشاركة في المدارس الحقلية والاستفادة منها، وتحديد العلاقة الارتباطية بين الدرجة الكلية لمعرفه المزارعين بتوصيات المكافحة المتكاملة والمتغيرات المستقلة والمعوقات ومقترحات الحلول لها، وتم جمع البيانات وباستخدام استمارة استبيان بالمقابلة الشخصية تم إجراؤها في محافظة القليوبية لأنها إحدى المحافظات التي تم فيها تنفيذ 48 مدرسة حقلية، فكانت شاملة هذا البحث 1200 مزارع، ولتحديد حجم العينة تم الاستعانة بجدول كريجس ومورجان وذلك من خلال مقارنة الشاملة بالعينة المقابلة والتي بلغت 291 مزارعاً، وتم استخدام بعض الأساليب الإحصائية وكانت أهم النتائج وجود علاقة معنوية بين الدرجة الكلية لمعارف الزراع بتوصيات المكافحة المتكاملة ومتغير عدد سنوات الخبرة في الزراعة، فكان معامل الارتباط بيرسون 0.119 عند مستوى 0.05، وكانت هناك علاقة معنوية لمتغيرات المهنة، ودرجة المشاركة في أنشطة المدارس الحقلية، ودرجة التعرض لمصادر المعلومات فكان معامل ارتباط سبيرمان 0.201،0.191،0.221 عند مستوى 0.01، وكانت أهم المعوقات التعارض بين مواعيد انعقاد المدارس الحقلية والانشغال في أعمال الحقل بنسبة 94.5%.

Keywords [العربیة]

  • المكافحة المتكاملة
  • دودة الحشد الخريفية
  • دور المدارس الحقلية