An Analytical Study of Prices, Margins and Marketing Efficiency of Tomato Crop in Dakahlia Governorate

Document Type : Research papers

Author

Arab Academy for Science, Technology & Maritime Transport, Egypt.

Abstract

The research aims to study the production situation and price relations between the different marketing agencies and identify the marketing routes. Also, it estimates margins, costs and marketing efficiency, and distribute consumer pounds between producers and intermediaries for tomato crop according to the different productive loops in Dakahlia Governorate during the agricultural season 2021/2022.
The results obtained are:

The total marketing differences for the tomato crop for the mentioned loops amounted to about 2960, 2880 pounds per ton, representing 47.1%, 43.6% of the retail prices, with an average of about 2920 pounds per ton, representing about 45.3% of the average retail price during the production season 2021/2022.
The study estimated the marketing efficiency of the winter and summer tomato crops at about 48.2% and 46.9% for the winter and summer loops, respectively, with an average of about 47.6% for loops. Which means that this efficiency reached its highest during the winter season and its lowest during the summer season during the 2021/2022 production season.
The study recommends working to create logistical collection areas for vegetable crops in each governorate and develop marketing tracts, which leads to reducing episodes and marketing costs to carry out services operations from collecting, sorting and graduating in a modern and advanced way with the addition of some other marketing paths such as drying, storage and expanding manufacturing areaswhich lead to reducing or reducing losses.

Keywords


Article Title [العربیة]

دراسة تحليلية للأسعار والهوامش والكفاءة التسويقية لمحصول الطماطم في محافظة الدقهلية

Author [العربیة]

  • نوران عبد الحميد إبراهيم عبد الجواد
الاكاديمية العربية للعلوم والتكنولوجيا والنقل البحري، مصر.
Abstract [العربیة]

محصول الطماطم من أهم محاصيل الخضر لكونه من المحاصيل الاستراتيجية التي تستهدف الأمن الغذائي.  بلغت قيمة الصادرات المصرية من الطماطم حوالي 645.3 مليون جنيه، تمثل نحو 0.77% من اجمالي قيمة الصادرات الزراعية المصرية كمتوسط الفترة (2016 - 2021).  وبالرغم من أهمية محصول الطماطم بمحافظة الدقهلية، إلا أن النظام التسويقي له مازال نظاما تقليديا يفتقر للعديد من متطلبات الكفاءة التسويقية. ويهدف البحث إلى دراسة وتحليل الوضع الإنتاجي والعلاقات السعرية بين الجهات التسويقية المختلفة، والتعرف على المسالك التسويقية، وتقدير الهوامش والتكاليف والكفاءة التسويقية، وتوزيع جنيه المستهلك بين كل من المنتجين وتاجر الجملة وتاجر التجزئة حسب العروات الإنتاجية المختلفة في محافظة الدقهلية خلال الموسم الزراعي 2021/2022. معتمدا على عينة عشوائية بسيطة بلغ حجمها 75 منتجا زراعيا للطماطم في مركزي بلقاس والسنبلاوين. و46 تاجرا من تجار الجملة وتجار التجزئة بمركزي بلقاس والسنبلاوين بالمحافظة، بواقع 23 من تجار الجملة والتجزئة بكل مركز.
توصلت الدراسة الي ان نسبة مجموع الفروق التسويقية لمحصول الطماطم للعروات الشتوي والصيفي 47.1%، 43.6% من أسعار التجزئة خلال الموسم الإنتاجي 2021/ 2022. كما قدرت الدراسة الكفاءة التسويقية للعروتين الشتوي والصيفي بحوالي 48.2%، 46.9% على الترتيب. مما يعنى انخفاض مستوي الكفاءة التسويقية لمحصول الطماطم.
توصي الدراسة بالعمل على إنشاء مناطق تجميع لوجستية لحاصلات الخضر في الدقهلية، وتطوير المسالك التسويقية، مما يؤدي إلى خفض التكاليف التسويقية للقيام بعمليات الخدمات من تجميع وفرز وتدريج بطريقة حديثة ومتطورة بصفة خاصة مع إضافة بعض المسارات التسويقية الأخرى مثل التجفيف والتخزين وتوسيع مجالات التصنيع مما يؤدى إلى خفض أو تقليل نسب الفاقد.

Keywords [العربیة]

  • : الأسعار والهوامش التسويقية
  • الفاقد و الكفاءة التسويقية
  • الطماطم