Impact of Various Potassium Fertilizers on Yield and Berries Characteristics of Red Roomy Grape Cultivar

Document Type : Original Article

Authors

Pomology Department, Faculty of Agriculture, Assiut University.

Abstract

This research was conducted on the grapevine "Red Roomy" cultivar seasonally in 2020 and 2021 to study the effect of both 100% potassium RDK as a soil application, which was the recommended dose, and 50% potassium RDK plus one of the foliar fertilizer sources, such as Hanfu humate (4000 ppm), Delta Sol standard (4000 ppm), nano-K2SO4 (750 ppm), potassium silicate (4000 ppm), and Novastroka (4000 ppm), on Red Roomy grapevine vegetative growth, fruit production, and berry characteristics. Data revealed the possibility of using foliar fertilizer sources to partially replace mineral potassium fertilizer. The data showed that the maximum values from vegetative growth traits, yield components, and juice chemical properties were measured on vines treated with 50% RDK + 4000 ppm Novastroka, followed by vines treated with 50% RDK + 4000 ppm Delta Sol standard. Moreover, the minimal amounts of these characteristics were scored on vines treated with 50% RDK + 4000 ppm Hanfu humate. It could be concluded that applying 50% RDK + 4000 ppm Novastroka to vines three times annually was necessary to ensure the optimal traits for vegetative growth, improving standards of fruit quality, harvest, and the nutrition condition of a vine, in addition to reducing the production costs and environmental pollution resulting from the increased use of mineral fertilizers on Red Roomy grapevines under Assiut conditions in Egypt.

Keywords


Article Title [العربیة]

تأثير الأسمدة البوتاسية المختلفة على المحصول وخصائص العناقيد لصنف عنب رومى الأحمر

Authors [العربیة]

  • رأفت احمد على مصطفى
  • رشاد عبد الوهاب ابراهيم
  • مها محمد عبد السلام
  • فاطمة هشام حامد شلقامي
قسم الفاكهة، كلية الزراعة، جامعه اسيوط، اسيوط، مصر
Abstract [العربیة]

أجريت هذه الدراسة خلال موسمين 2021، 2020 على كرمات العنب الرومي الاحمر التي تبلغ من العمر 12 سنة المنزرعة في المزرعة البحثية بكلية الزراعة - جامعه اسيوط. بهدف دراسة تأثير التسميد الورقي بالبوتاسيوم كبديل جزئي عن التسميد الارضي. على النمو الخضري والثمري وخصائص الثمار في العنب الرومي الاحمر.
أظهرت النتائج امكانية استبدال جزء من السماد المعدني البوتاسي 50% ليحل محله أحد الاسمدة الورقية وهي كالتالي: هانفوهيومات، دلتاسول ستاندرد، نانو بوتاسيوم، سيليكات بوتاسيوم ونوفاستروكا على النمو الخضري وخصائص الثمار والمحصول في العنب الرومي الاحمر.
ادى احلال 50% من السماد المعدني بكلا من 4000 جزء في المليون من النوفا ستروكا و4000 جزء في المليون من الدلتاسول ستاندرد الى زيادة معنوية في خصائص النمو الخضري والثمري بالمقارنة بمعامله المقارنة (100% تسميد معدني).
أدت معاملة احلال 50% من التسميد المعدني بكلا من 4000 جزء في المليون من هانفوهيومات ومن 750 جزء في المليون من النانو بوتاسيوم الى نقص معنوي في خصائص النمو الخضري والثمري بالمقارنة بمعامله الكنترول 100%.
لا توجد فروق معنوية بين معامله احلال 50 % من التسميد المعدني بسيليكات البوتاسيوم  4000 جزء في المليون ومعامله المقارنة 100 % في خصائص النمو الخضري والثمري.
أعلى قيمه قيست لتحسين خصائص النمو الخضري والثمري والمحصول في معامله احلال 50 % معدني +الرش بسماد نوفاستروكا بتركيز4000 جزء في المليون بالمقارنة بمعامله الكنترول 100%.
اقل قيمه قيست من تلك الخصائص الخضرية والثمرية باستخدام احلال 50% معدني + الرش ب هانفوهيومات بتركيز 4000 جزء في المليون بالمقارنة بالكنترول 100%.
يمكن التوصية بإحلال 4000 جزء في المليون من سماد النوفاستروكا بدلا من 50% من التسميد البوتاسي الارضي وذلك رشاً ثلاث مرات عند بداية النمو واثناء التزهير وعند مرحله الفيرايزون حيث يؤدي ذلك الى تحسين النمو الخضري والحالة الغذائية للكرمات والتي تعطي بدورها محصولا عاليا ذو خصائص ثمريه جيدة مع تقليل تكلفة السماد ومشاكل تلوث البيئة الناشئ عن زيادة الاسمدة المعدنية.

Keywords [العربیة]

  • الهيومات
  • دلتاسول
  • نانو
  • سليكات
  • نوفاستروكا