Characteristics of Commercial Propolis Samples Collected from Upper Egypt Region

Document Type : Research papers

Authors

1 Plant Protection Department, Faculty of Agriculture, Assiut University, Egypt.

2 Plant Protection Research Institute, Agricultural Research Center, Cairo, Egypt.

Abstract

Egyptian propolis has recently become a subject of increasing attention for biologist and chemists. To estimate the propolis quality, twenty-three samples collected from Upper Egypt region during autumn and spring seasons were chemically evaluated.
Results indicated that propolis samples significantly varied in its quality according to the seasons and localities. Chemical tests of impurity, wax content and oxidation speed rate were determined. Total of active substances as polyphenolic compounds ranged from 49.5% to 59.3% in autumn and from 49.5% to 57.6% in spring. The time of oxidation speed was negatively correlated with presence of active compounds in every sample. Oxidation speed was considered one judge on propolis quality.
Additionally, propolis samples contamination with lead as a major contaminant was determined. The level of lead contamination was lower than the international permissible limits. The results of present study are consistent with the idea that Egyptian propolis is a promising subject for further studies.

Keywords


Article Title [العربیة]

خصائص عينات بروبوليس تجاري (صمغ نحل) جمعت من منطقة مصر العليا

Authors [العربیة]

  • محمد عمر محمد عمر 1
  • صلاح حفني راتب 1
  • محمود سيد عمر مبروك 2
  • مرفت عطالله شاكر 2
1 قسم وقاية النبات، كلية الزراعة، جامعة أسيوط، مصر.
2 معهد بحوث وقاية النبات، مركز البحوث الزراعية، مصر.
Abstract [العربیة]

لقد أصبح البروبوليس المصري حديثاً موضع اهتمام الكيميائيين والبيولوجيين. وفي هذه الدراسة قد تم جمع ثلاثة وعشرون عينة من البروبوليس المصري من خمس محافظات في منطقة مصر العليا خلال موسمي الخريف والربيع ليتم تقييمها كيميائياً.
دلت نتائج البحث على وجود اختلافاً معنوياً في جودة البروبوليس تبعاً للموسم ولمنطقة الجمع. حيث تم تقدير درجة النقاوة ومكونات الشمع ومعدل سرعة الأكسدة.
وقد وجد أن نسبة المواد الفعالة (المركبات الفينولية) تراوحت من 49.5% إلى 59.3% في العينات المجموعة خلال موسم الخريف، بينما تراوحت نسبتها من 49.5% إلي 57.6% في عينات موسم الربيع. كما سجلت النتائج أيضاً أن وقت سرعة الأكسدة قد ارتبط ارتباطاً سالباً مع وجود المركبات الفعالة في كل عينة، حيث تعتبر سرعة الأكسدة هي أحد المعايير الهامة لتقدير جودة البروبوليس. وبالإضافة إلى النتائج السابقة فقد تم تقدير درجة تلوث عينات البروبوليس بعنصر الرصاص للتعبير عن درجة نقاء البروبوليس، حيث أظهرت النتائج أن نسبة تلوث العينات بعنصر الرصاص كانت أقل من الحدود المنصوص عليها في المواصفات القياسية المعتمدة دولياً.
وتعطي نتائج الدراسة الحالية انطباعاً على أن البروبوليس المصري يعتبر موضوعاً مهماً يحتاج إلى المزيد من الدراسات المستقبلية.

Keywords [العربیة]

  • البربوليس
  • سرعة الأكسدة
  • تلوث
  • الرصاص