Effect of Irrigation Levels on Growth and Fruiting of Manfalouty Pomegranate Trees Grown in New Reclaimed Region

Document Type : Original Article

Authors

1 Department of Pomology, Faculty of Agriculture, Assiut University, Egypt.

2 Horticulture Research Institute, Agriculture Research Center, Giza, Egypt.

Abstract

This study was performed throughout consecutive seasons of 2020 and 2021 on 8 years age trees of Manfalouty pomegranate trees grown in a sandy soil at special farm situated at Banu Uday, Manfalout city, Assiut Governorate, for studying the impact of three levels irrigation: 60, 80 and 100% of water requirement (WR) via drip irrigation on growth, yield, fruit quality and irrigation water efficiency (WUE).
The current results declared that all studied vegetative traits significantly decreased due to irrigate with 60% of water requirement compared to 100% of water requirement (control). No significant differences were recorded for studied parameters due to reducing water from 100 to 80%. Also, using 80 or 100% of WR significantly increased yield and marketable yield as well as improved the fruit quality. Using 60% of WR gave the maximum water use efficiency (WUE). It is evident from the obtained data that using 80% of water requirement via drip irrigation induce an improve the trees growth traits and increasing the market value of resulting crop. Moreover, raising efficiency and reduce water used by about 20% of water requirement.

Keywords

Main Subjects


Article Title [العربیة]

تأثير مستويات الري على نمو وإثمار أشجار الرمان المنفلوطي في مناطق الاستصلاح

Authors [العربیة]

  • عبد الفتاح مصطفي الصالحي 1
  • فاطمة ﺍﻟزهراء ﻤﺤﻤد ﻋﺒد جوده 1
  • طارق خلف البلك 2
  • مصطفي محمود محمد 2
1 قسم الفاكهة، كلية الزراعة، جامعة أسيوط، مصر.
2 معهد بحوث البساتين، مركز البحوث الزراعية، الجيزة، مصر.
Abstract [العربیة]

أجريت هذه الدراسة بمزرعة خاصة بمنطقة بني عدي – منفلوط – محافظة أسيوط- مصر خلال موسمي 2020 و2021 بهدف دراسة تأثير مستويات الري المختلفة على نمو وإثمار أشجار الرمان المنفلوطي حيث اشتمل البحث على ثلاث مستويات من الري بمعدل 60، 80 أو 100% من الاحتياج المائي لأشجار الرمان من خلال الري بالتنقيط. وكان تصميم التجربة بنظام القطاعات كاملة العشوائية تحتوي على ثلاث معاملات وكل معاملة تحتوي على ثلاث مكررات وتتكون كل مكررة من شجرتين. وقد تم تقدير بعض صفات النمو الخضري ومكونات المحصول وخصائص الثمار وكفاءة الري خلال سنتي الدراسة لتقدير تأثير معاملات الري على هذه الصفات.
ويمكن تلخيص نتائج الدراسة كالتالي
سبب الري بمعدل 60% من الاحتياج المائي نقصاً معنوياً في صفات النمو الخضري (طول الفرع مساحة الورقة الكلوروفيل الكلي – محتوي العناصر) مقارنة بالري بمعدل 100% مع عدم وجود فروق معنوية بين استخدام الري بالتنقيط بمعدل 80% أو 100% من الاحتياج المائي (معاملة المقارنة).
سبب الري بمعدل 100% من الاحتياج المائي زيادة جوهرية في مكونات المحصول وخصائص الثمار مقارنة باستخدام 60% من الاحتياج المائي مع عدم وجود فروق معنوية عند استخدام 80% أو 100% من الاحتياج المائي من خلال الري بالتنقيط.
تسبب الري بمعدل 60 أو 80% من الاحتياج المائي زيادة كفاءة استخدام الماء مقارنة بالري بمعدل 100% مع عدم وجود فروق معنوية بين استخدام 60 أو 80% من الاحتياج المائي.
من هذه الدراسة ينصح باستخدام الري بمعدل 80% من الاحتياج المائي حيث يؤدي إلي زيادة كفاءة الماء المستخدم مع تحسين النمو الخضري والحالة الغذائية للأشجار مع نقص الماء المستخدم حوالي 20% مما تسبب زيادة المحصول وتحسين خصائص الثمار وتقليل تكاليف الإنتاج.