EFFECT OF ORGANIC NITROGEN FERTILIZATION ON GROWTH, NUTRIENT STATUS AND FRUITING OF ROUMI RED GRAPEVINES

Document Type : Original Article

Authors

1 Dept. of Horticulture, Fac. of Agric, South Valley University, Qena, Egypt

2 Dept. of Horticulture, Fac. of Agric, Assiut University, Assiut, Egypt

3 Dept. of Horticulture, Fac. of Agric., Al-Azhar Univ., Assiut, Egypt

Abstract

The effect of organic manures on growth, nutrient status and fruiting of Roumi Red grapevines was studied during 2004 and 2005 seasons. The study was carried out at the experimental orchard of Qena Agriculture Faculty, South Valley University, Egypt. Two organic manures namely, filter mud cake and  chicken manure were used either alone or combined with an inorganic source of nitrogen (N). Organic manures were applied at 0.0, 50, 75 and 100% of the recommended dose of the inorganic N fertilization (80g/vine/year).
It is evident from the obtained results that applying organic N either alone or in combination with the inorganic form was very effective in improving growth, yield, leaf nutrient composition and berry quality of vines, compared to the complete application of N as an inorganic form. The increment was associated with increasing the amount of each organic manure. Organic N fertilization alone was superior to inorganic one in this respect.
The obtained results also showed that applying 75 or 100% of the N requirements for Roumi Red grapevines in an organic form was very useful in improving yield and fruit quality. In addition , it decreases the environment at pollution problems.

Keywords

Main Subjects


Article Title [العربیة]

تاثير التسميد النيتروجينى العضوى على النمو و حالة العناصر الغذائية و الإثمار في العنب الرومى الأحمر

Authors [العربیة]

  • مؤمن محمد الوصفى 1
  • حسن عبد القوى عبد الجليل 2
  • صالح محمدعلى المصرى 3
1 قسم البساتين - كلية الزراعة - جامعة جنوب الوادى- قنا*
2 قسم البساتين - كلية الزراعة - جامعة أسيوط - أسيوط
3 قسم البساتين - كلية الزراعة - جامعة األزهر/ أسيوط
Abstract [العربیة]

أجريت هذه الدراسة في مزرعة كلية الزراعة بقنا – جامعة جنوب الوادى - مصر على شجيرات العنب الرومى فى موسمى 2004/2005ويهدف هذا البحث إلى دراسة تاثير أستخدام التسميد العضوى للنيتروجين (طينة المرشحات و زرق الدواجن) على النمو و الحالة الغذائية للشجيرات و المحصول و جودة الحبات. و قد تم إحلال السماد العضوى بنسبة (صفر ،50، 75، 100%) من الجرعة الموصى بها من النيتروجين الغير عضوى (80جم /شجرة).
و قد أوضحت النتائج :
-            أن أستخدام السماد العضوى (طينة المرشحات و زرق الدواجن) أما بمفردها أو بالإشتراك مع الصورة المعدنية أدى إلى زيادة معنوية في معدل النمو و محتوى الاوراق من العناصر الغذائية.
-                       أدت زيادة النمو و تحسين الحالة الغذائية للشجيرات إلى زيادة وزن العنقود و المحصول مع تحسين واضح في خصائص جودة الحبات. 
-            أرتبطت الزيادة في النمو و الحالة الغذائية و المحصول و تحسين جودة الثمار بزيادة الجرعة المستخدمة من أى من السمادين العضويين و لقد تفوق أستخدام التسميد النيتروجينى العضوى بمفرده على التسميد المعدنى في هذا الصدد.
-            أظهرت النتائج أن أحلال 75 أو 100% من كمية الإحتياج النيتروجينى لشجيرات العنب الرومى الأحمر بالأسمدة العضوية يؤدى إلى زيادة المحصول و خصائص جودة الحبات و تقليل تلوث البيئة.