COMPETITIVE POTENTIAL OF THE EGYPTION GRAPES IN THE FOREIGN MARKETS

Author

Agricultural Economic Department , Faculty of Agriculture - Assiut University

Abstract

Agricultural Economic Department , Faculty of Agriculture - AssiutUniversity
This research aimed to shed light on the possibilities of increasing the value of Egyptian exports of grapes to try planning deficit in agricultural trade through the study of the competitiveness of Vintage foreign markets. Identification of the current geographical distribution of its exports to identify the most important markets and try to work a proposal for the redeployment of its exports to achieve maximum  revenues, as well as shed light on the seasonal pattern of exports in order to find the best months of the year for export.
The adopted key data for this research database of Foreign Trade of the Central Agency for Public Mobilization and Statistics, in addition to bulletins issued by the Food and Agriculture Organization of the United Nations and its web site, and some references and previous studies on this topic.
Having completed the search , the following results to some perhaps are  the most important :
-                      Egypt enjoyed a competitive advantage for high Vintage result of the decline in the rate of export prices compared to other markets consumer country States, subject to availability of quality specifications required by Canadian consumers.
-                      European and Arab markets are the most important export markets for Egyptian grapes.
-                      No big gap between the exported quantities of the crop and energy import States imported which confirms the possibility of increasing exports to those countries.
-                      Grape exports to the Egyptian according to the second model leads to increased export earnings as well as to maintain the majority of existing markets importers.
-                     The month of August is the best months to export grapes.

Main Subjects


Article Title [العربیة]

الامكانات التنافسيه للعنب المصري فى الأسواق الخارجية

Author [العربیة]

  • جلال الصغير
قسم الاقتصاد الزراعي
Abstract [العربیة]

فى إطار البنية الجديدة للاقتصاد العالمى وما صاحب ذلك من تغيرات اقتصادية واجتماعية وسياسية عديدة ألقت بظلالها على مختلف قطاعات الاقتصاد العالمى من ناحية، وقطاعات الاقتصاد القومى المصرى من ناحية أخرى، كان القطاع الزراعى المصرى من أكثر هذه القطاعات تأثراً. وبالرغم مما يتصف به قطاع الزراعة من خصائص وإمكانيات بالإضافة إلى الدور الريادى الذى يؤديه فى الاقتصاد القومى، إلا أن ما ينتظر هذا القطاع من تحديات تعد كثيرة ومتنوعة لعل من أهمها التزايد المستمر فى عدد السكان وتناقص نسبة الاكتفاء الذاتى من السلع الزراعية بصفة عامة، والغذائية منها بصفة خاصة وتناقص المتاح للتصدير منها، فضلاً عن زيادة حدة المنافسة من دول أخرى وقدرتها على النفاذ للأسواق العالمية، بالإضافة إلى تغير شروط التبادل التجارى العالمى حيث اتجهت التجارة العالمية إلى اتخاذ معايير الجودة والكفاءة وتفوقها على معايير الميزة النسبية طبقاً للنظرية التقليدية للتجارة الدولية، الأمر الذى يلقى عباً كبيراً على السياسة الزراعية والاقتصادية المصرية ويدفعها إلى اتخاذ إجراءات إضافية لتحسين الإنتاج كماً وكيفاً.
وتعتبر مصر من الدول التى لديها فرص إنتاجية وتصديرية عالية لمجموعة هامة من المحاصيل تشمل النباتات الطبية والعطرية والخضر والفاكهة ... إلخ. ومن أهم هذه المحاصيل التصديرية الواعدة والتى يمكن أن تزيد من تنوع هيكل الصادرات الزراعية ولها قدرة تنافسية لغزو الأسواق العربية والعالمية هو محصول العنب موضوع البحث لتزايد الطلب العالمى عليه فى أوقات معينة بالعام، بالإضافة إلى أهمية الدور الذى يمكن أن يلعبه فى علاج العجز فى الميزان التجارى الزراعى المصرى.