Screening some Broccoli and Cabbage Genotypes Biodiversity Using Randomly Amplified Polymorphic DNA (RAPD).

Document Type : Original Article

Authors

Department of Horticulture (vegetables) Fac of Agric – Assiut Univ

Abstract

Ten RAPD markers were used to detect the genetic variability and relationships among four broccoli and three cabbage genotypes. The results of RAPD analysis showed that all the 5 primers surveyed detected polymorphism for all broccoli genotypes. A total of 39 DNA bands were amplified by the 5 primers from all genotype  and 21 of these fragments showed polymorphism (53.85%). The rest of these bands (46.15%) were common between the four genotypes 

Main Subjects


Article Title [العربیة]

فحص الاختلافات الوراثيه لبعض الطرز الوراثيه لكل من البروكولى و الكرنب بإستخدام طريقه RAPD .

Authors [العربیة]

  • محمد عبدالله
  • محمد ابوالنصر
  • شيماء مسلم
Department of Horticulture (vegetables) Fac of Agric – Assiut Univ
Abstract [العربیة]

تم استخدام عشرة واسمات (markers) لتحديد الاختلاف و العلاقه الوراثيه بين اربعه تراكيب وراثيه من البروكولى و ثلاث تراكيب وراثيه من الكرنب.
أظهرت نتائج تحليل ال RAPD ان كل الخمسه واسمات التى تم استخدامها و الخاصه بمحصول البروكولى نتج عنها أشكال مظهريه متعدده فى جميع التراكيب الوراثيه المختبره.
كذلك اظهرت النتائج وجود 39 حزمه ناتجه من جميع التراكيب الوراثيه للبروكولى و ان 21 واسمه أعطت أشكال مظهريه متعدده بنسبه 85.53 % و كانت نسبه 46.15 % حزمه مشتركه ما بين الاربعه تراكيب وراثيه.
و من ناحيه أخرى قد أظهرت السبعه واسمات المستخدمه للتفريق بين الثلاث تراكيب وراثيه للكرنب وجود 69 حزمه ناتجه من جميع التراكيب الوراثيه للكرنب و ان 23 واسمه أعطت أشكال مظهريه متعدده بنسب 33.33 و كانت نسبه 66.67 حزمه مشتركه ما بين الثلاث تراكيب وراثيه للكرنب.
و أخيرا فقد أظهرت هذه الدراسة عموما الىإمكانية استخدام طريقه ال RAPD كوسيلة ذات قدرة على التفريق ما بين التراكيب الوراثية لكل من الكرنب و البروكولى.