An estimate of honeybee colony losses and their perceived reasons during two years in Qena and Luxor Governorates, Upper Egypt.

Document Type : Original Article

Authors

Beekeeping Research Department, Plant Protection Research I n- stitute (PPRI), Agricu ltural Research Center, Dokki, Giza, Egypt

Abstract

Honeybees, Apis mellifera L. are the most economically valuable pollinators of agricultural crops worldwide. This study was to estimate extent and possible causes of honeybee colony losses in Upper Egypt (Qena & Luxor Governorates) during the fall and winter of 2009/2010 and 2010/2011. The survey of colony losses and potential causes was via questionnaire method. Data of 318 questionnaires completed by beekeepers were analyzed. The collected data indicate that, the number of managed honeybee colonies dropped an estimated 15.15% in the 2009/2010 fall and winter and 30.73% in the 2010/2011 fall and winter with average losses 23.28% during the two years. Survey information indicates that, colony losses range widely depending on operation size. Commercial beekeepers (those operating more than 150 colonies) experienced lower total losses as compared to hobbyist; intermediate and semi-commercial beekeepers. Oriental hornet (Vespa orientalis); weather; American foulbrood (AFB) and poor quality queens were the leading self identified reasons of losses in their operations as reported by most beekeepers. 

Main Subjects


Article Title [العربیة]

تقدير لفقد طوائف نحل العسل وأسبابه المحتملة خلال عامين في محافظتي قنا والأقصر بصعيد مصر

Authors [العربیة]

  • محمد عبدالرحمن
  • ادهم مصطفى
Beekeeping Research Department, Plant Protection Research I n- stitute (PPRI), Agricu ltural Research Center, Dokki, Giza, Egypt
Abstract [العربیة]

يعتبر نحل العسل (آبيس ميلليفرا) الأكثر قيمة إقتصادية كملقحات للمحاصيل الزراعية في جميع أنحاء العالم. وأجريت هذه الدراسة لتقدير مدى حجم طوائف نحل العسل المفقودة والأسباب المحتملة للفقد وذلك في صعيد مصر (محافظتي قنا والأقصر) خلال فصلي الخريف والشتاء من عامي 2009/2010 و2010/2011. تم حصر الطوائف المفقودة والأسباب المتوقعة للفقد بإستخدام طريقة الإستبيان. لقد تم تحليل 318 إستبيان تم إستيفائها بواسطة النحالين.  وتشير البيانات التي تم جمعها إلى أن أعداد طوائف نحل العسل فقدت بمقدار 15.15٪ في خريف وشتاء 2009/2010 وبما يقدر ب30.73٪ في خريف وشتاء 2010/2011 وبمتوسط فقد 23.28٪ خلال العامين. وتشير معلومات الحصر إلى أن معدل فقد الطوائف يعتمد وبصورة كبيرة على حجم الطوائف. فقد وجد أن النحالين التجاريين (أولئك الذين يتعاملون مع أكثر من 150 طائفة) لديهم إجمالي فقد أقل بالمقارنة مع النحالين الهواه أو المتوسسطين أو شبه التجاريين. كما قرر معظم النحالين أن الدبور الشرقي والطقس وتعفن الحضنة الأمريكي والملكات الرديئة هي أهم الأسباب التي تؤدي إلى فقد طوائفهم. وتشير بيانات الحصر إلى أن 13.36٪ من جميع الطوائف التي فقدت خلال العامين قد ماتت بسبب أعراض تشبه ظاهرة إختفاء طوائف نحل العسل. أيضا تعكس التقديرات الأخيرة إحتمالية تزايد معدل فقد الطوائف التي يتم تربيتها. ويعتبر هذا هو التقرير الأول في مصر لتقدير فقد طوائف نحل العسل خلال فصلي الخريف والشتاء.  وفي النهاية يجب تعميم مثل هذا الإستبيان في عموم مصر للوقوف على حجم المشكلة ومحاولة فهمها وإيجاد حلول لها.