Organization's Quality and Its Effect on Agricultural Extension Service Quality in Assiut Governorate

Document Type : Original Article

Authors

Department of Rural Sociology and Agricultural Extension, Faculty of Agriculture, Assiut University, Assiut, Egypt.

Abstract

This research aimed at measuring the quality of extension organization and the quality of agricultural extension service from the opinions of extension personnel in Assiut Governorate, and to identify the effect of the quality of extension organization’s dimensions on the quality of agricultural extension service. Data were collected using questionnaire from 73 extension personnel in Assiut Governorate. Frequencies, percentages, arithmetic mean, and multiple regression analysis were used for analyzing data. The results showed a decline in the respondents’ perceptions in contrast to their expectations of the quality of extension organization at all dimensions. It also came out that there is a negative gap between the respondents’ perceptions and expectations of the agricultural extension service quality. Multiple regression analysis showed a significant effect of all dimensions of the quality of extension organization on the quality of agricultural extension service, and that these dimensions explain 62% of the variance in agricultural extension service quality.

Keywords

Main Subjects


Article Title [العربیة]

جودة المنظمة الإرشادية وتأثيرها على جودة الخدمة الإرشادية الزراعية بمحافظة أسيوط

Authors [العربیة]

  • محمد محمد محمد عبد الغني
  • عمرو بهاء الدين أحمد الشرباصي
  • اسماء بكر محمد بكر
قسم المجتمع الريفي والإرشاد الزراعي، كلية الزراعة، جامعة أسيوط، مصر
Abstract [العربیة]

يهدف البحث إلى قياس جودة المنظمة الإرشادية وجودة الخدمة الإرشادية الزراعية من وجهة نظر العاملين بالجهاز الإرشادي بمحافظة أسيوط، والتعرف على تأثير أبعاد جودة المنظمة الإرشادية على جودة الخدمة الإرشادية الزراعية. وأجريت الدراسة على 73 مبحوثاً من العاملين بالجهاز الإرشادي بالمحافظة، وتم جمع البيانات بإستخدام إستمارة الإستبيان خلال شهر يناير 2022م، وإستخدمت التکرارات، والنسب المئوية، والمتوسط الحسابي، وتحليل الإنحدار المتعدد لتحليل البيانات وعرض النتائج. وأشارت النتائج إلى إنخفاض جودة المنظمة الإرشادية على مستوى جميع الأبعاد المدروسة، حيث کان المستوى الفعلي لأبعاد جودة المنظمة الإرشادية غير مرضي ودون مستوى توقعات المبحوثين. کما تبين عدم رضا المبحوثين عن واقع الخدمة الإرشادية الزراعية بالمحافظة، وذلک نتيجة لنقص إدراکاتهم لواقع جودة الخدمة الإرشادية في مقابل توقعاتهم حول تلک الجودة. وأوضحت نتائج تحليل الإنحدار المتعدد معنوية تأثير جميع أبعاد جودة المنظمة الإرشادية على جودة الخدمة الإرشادية، وأن أبعاد جودة المنظمة الإرشادية المدروسة تفسر معنوياً 62% من التباين في جودة الخدمة الإرشادية الزراعية.تسعى المنظمات للارتقاء بمستوى خدماتها للوصول إلى درجة التميز

Keywords [العربیة]

  • جودة المنظمة الإرشادية
  • جودة الخدمة الإرشادية
  • ORGAQUALEX
  • SERVQUALEX
  • محافظة أسيوط