Extension organization’s readiness for using social media in Agricultural Extension in New Valley Governorate

Document Type : Original Article

Authors

Department of Rural Sociology and Agricultural Extension, Faculty of Agriculture, Assiut University, Assiut, Egypt.

Abstract

The current research aims to achieve the following objectives: (1) Measuring extension organization’s readiness to use social media in New Valley Governorate, and extracting some recommendations to improve extension organization’s readiness to use social media in agricultural extension; (2) Knowing about the respondents’ opinions about advantages, barriers and suggestions for using social media in agricultural extension. The study was conducted on all extension employees in New Valley Governorate who use at least one of social media tools (47 respondents). Data were collected using questionnaire forms during February and March 2022. Frequencies, percentages and arithmetic mean were used for data presentation and analysis. Results showed that the extension organization’s readiness degree to use social media in New Valley Governorate has not yet reached the point at which it is possible to start using social media in agricultural extension in this governorate, which requires improving this readiness through the recommendations that the current study had reached, taking into account the respondents’ suggestions to use social media in agricultural extension.

Keywords

Main Subjects


Article Title [العربیة]

إستعداد المنظمة الإرشادية لإستخدام وسائل التواصل الاجتماعي في الإرشاد الزراعي بمحافظة الوادي الجديد

Authors [العربیة]

  • محمد محمد محمد عبد الغني
  • عمرو بهاء الدين أحمد الشرباصي
  • اسماء بكر محمد بكر
قسم المجتمع الريفي والإرشاد الزراعي، كلية الزراعة، جامعة أسيوط، مصر
Abstract [العربیة]

يهدف البحث الحالي إلى تحقيق الأهداف التالية: (1) قياس استعداد المنظمة الإرشادية لاستخدام وسائل التواصل الاجتماعي في الإرشاد الزراعي بمحافظة الوادي الجديد، وإستخلاص بعض التوصيات لتحسين استعداد المنظمة الإرشادية لاستخدام وسائل التواصل الاجتماعي في الإرشاد الزراعي؛ (2) التعرف على آراء المبحوثين من العاملين بالجهاز الإرشادي بمحافظة الوادي الجديد حول مزايا ومعوقات ومقترحات استخدام وسائل التواصل الاجتماعي في الإرشاد الزراعي. وتم إجراء البحث على جميع العاملين بالجهاز الإرشادي بمحافظة الوادي الجديد المستخدمين لواحدة على الأقل من وسائل التواصل الاجتماعي وعددهم 47 مبحوثاً، وتم جمع البيانات باستخدام إستمارة الاستبيان خلال شهري فبراير ومارس 2022م، واستخدمت التکرارات والنسب المئوية والمتوسط الحسابي لتحليل البيانات وعرض النتائج. وبينت النتائج أن درجة إستعداد المنظمة الإرشادية بمحافظة الوادي الجديد لاستخدام وسائل التواصل الاجتماعي لم تصل بعد للدرجة التي يمکن عندها البدء في استخدام وسائل التواصل الاجتماعي في الإرشاد الزراعي بالمحافظة، مما يتطلب معه ضرورة تحسين هذا الاستعداد داخل جميع الأبعاد المدروسة، وذلک من خلال التوصيات التي توصل إليها البحث لتحسين استعداد المنظمة الإرشادية بمحافظة الوادي الجديد للبدء في استخدام وسائل التواصل الاجتماعي في تقديم الخدمات الإرشادية للمسترشدين، مع الأخذ في الاعتبار لمقترحات المبحوثين الخاصة بإنجاح استخدام وسائل التواصل الاجتماعي في تقديم الخدمات الإرشادية

Keywords [العربیة]

  • الجاهزية
  • المنظمة الإرشادية
  • وسائل التواصل الاجتماعي
  • محافظة الوادي الجديد